Shutterstock

Nu kan fly holde sig selv fri for is

En ny belægning bruger solenergi til at smelte is på flyvinger ­hurtigere, billigere og bedre for miljøet end nuværende metoder.

Frost er dårligt nyt for flyselskaber. Den skaber is på flyvingerne, som koster både penge og tid at fjerne med metoder, som er skadelige for miljøet.

I dag oversprøjtes flyet med glykolholdig væske, men det kan undgås i fremtiden.

Forskere ved Massachusetts Institute of Technology i USA har opfundet en belægning til flyvingernes overflade, så de selv smelter isen væk.

Særligt materiale opsuger solens stråler

Belægningen består af tre lag: Et solabsorberende lag, et varmefordelende lag og et isolerende lag, som sikrer, at varmen ikke bliver ført ned i selve flyvingen.

Det solabsorberende lag består af materialet cermet – en blanding af metal og keramik, som kan opsuge 95 procent af energien i solens stråler.

Materialet kan smelte isen på flyvingen selv, men det kræver, at hele vingen udsættes for sollys. Derfor tilføjede forskerne et varmefordelende lag af aluminium. Det nederste lag består af et isolerende skumprodukt.

Tre lag tør isen op

Belægningen består af tre lag, der omdanner sollyset til varme, som fordeles og smelter isen på hele flyvingen.

Absorberende lag

af materialet cermet opfanger solstrålernes energi og varmes op.

1

Fordelende lag

af aluminium transporterer varmen ud over hele flyvingens overflade.

2

Isolerende lag

af skum sikrer, at varmen bliver i belægningen og ikke overføres til vingen.

3
©

Da forskerne afprøvede belægningen, fandt de ud af, at det ikke var nødvendigt at smelte alt is på vingen.

Når belægningen blev udsat for lys, skabte den en tynd film af vand under isen, som fik isen til at glide af.

Isdråber glider af flyvingen

Smeltende is skaber hurtigt en tynd film af vand under isdråberne, så de glider af vingen.

© The Varanasi Research Group

40 sekunder

© The Varanasi Research Group

60 sekunder

© The Varanasi Research Group

80 sekunder

I praksis vil belægningen oftest helt forhindre, at der dannes is på vingerne, fordi den hele tiden er varmet op.

Den nye belægning kan også bruges på vindmøllevinger og højspændingsledninger, hvor isdannelser også er et stort problem.

Belægningen kan både tilføres ved at lime den på, eller ved at spraymale den på lag for lag.