Ny opfindelse skal afhjælpe velkendte problemer med elbilbatterier

Elbilers batterier yder mindre og slides mere, når det er henholdsvis minusgrader eller hedebølge. Men nu har forskere et godt bud på en afhjælpning af problemerne.

De fleste biler er parkeret udendørs, hvor de bliver udsat for skiftende temperaturer.

© Shutterstock

Hvis din elbil skal køre så langt som muligt på en opladning, så skal batteriets temperatur være 21,5° celsius. Elbiler bryder sig derfor ikke om minusgrader og hedebølger, da begge vejrforhold påvirker batteriet negativt.

Lithium-ion-batterier er afhængige af en kemisk reaktion for at lagre og frigive elektricitet, men når temperaturen falder til et- og tocifrede minusgrader eller stiger til over 25° celsius, går processen langsommere, hvilket forringer batteriets rækkevidde, opladningstid og levetid.

En undersøgelse af de 20 mest solgte elbiler i Norge viser, at kulde minusgrader i gennemsnit reducerer rækkevidden med 18,5 procent i forhold til rækkevidden under gunstige omstændigheder.

For at imødekomme det problem har forskere fra Shanghai Jiao Tong University udviklet en termisk kappe, der skal sikre batteriets optimale ydeevne og levetid.

‘’Den termiske kappe er som tøj til biler, så de kan holde sig kølige om sommeren og varme om vinteren,‘’ siger Kehang Cui, der er lektor i termisk energiteknik og hovedforfatter på undersøgelsen.

Køler på samme måde som Jorden

Da forskerne testede kappen på elbiler parkeret udenfor i forskellige temperaturer, viste resultaterne, at kappen kan afkøle elbilen med 8° celsius på en varm dag og opvarme den med 6,8° celsius på kolde dage.

Kappen fungerer ved at sende overskudsvarmen ud i universet, på samme måde som Jorden køler sig selv i en proces, der kaldes strålingskøling.

I tester har elbilarnas temperaturen sänkts betydligt i varmt väder.

© Huaxu Qiao / Shanghai Jiao Tong University

Kappens yderste lag er lavet af tynde fibre af silica og reflekterer sollyset væk fra bilen. Det ydre lag absorberer samtidig varmen fra omgivelserne og udsender denne energi som infrarødt lys, hvilket sænker temperaturen under kappen.

Det inderste lag er lavet af aluminium og sørger for at holde bilen varm ved at fange noget af varmen under kappen på samme måde som en dyne eller et tæppe.

De kinesiske forskere er ambitiøse, og ønsker at fortsætte produktets udvikling, så den termiske kappe kan anvendes på parkeringspladserne hurtigst muligt.

Det er endnu uklart, hvornår den forventes at være tilgængelig på markedet, og hvor meget kappen kommer til at koste, når den er klar.