Nu skal ubåde og fly kommunikere

En ny miniradar skal gøre det muligt for ubådes sonar at udveksle beskeder med radarsystemer i fly.

Shutterstock

I årevis har ingeniører hevet sig i håret over, at ubåde ikke kan kommunikere med fly. Men det har forskere fra Massachusetts Institute of Technology, MIT, i USA nu fundet en løsning på.

ubåd radar fly
En ny, fintfølende radar opdager selv ganske små krusninger på vandoverfladen. Det betyder, at fly snart kan aflæse signalerne fra ubådes sonar i havets overflade.

Overfladen oversætter sonar til radar

• Lyd stiger mod overfladen

Lydimpulserne fra ubådens sonar skaber trykbølger op mod havets overflade.

• Overfladen bevæger sig

Trykbølger får overfladen til at bule en smule op.

• Radar aflæser vandoverfladen

Radarimpulser reflekteres af overfladen, og selv små ændringer i afstanden mellem flyet og overfladen registreres.

Hvordan kan det lade sig gøre?

Ubåde udsender sonar via lydbølger, som rejser godt gennem vand, mens fly bruger radiobølger eller radar, elektromagnetiske bølger, som fungerer i luft. Derfor har vandoverfladen været en uoverstigelig mur.

Forskerholdet fra MIT har opfundet en metode, som kan “oversætte” sonarens lydbølger til signaler, der kan aflæses med en radar. Deres idé er at udnytte en radar med bølgelængder, som er væsentligt kortere end de traditionelle – en såkaldt millimeter-radar.

Millimeter-radar er i stand til at registrere de små krusninger på vandoverfladen, som opstår, når lydbølger fra en sonar rammer den nedefra. På den måde udnytter forskerne selve vandoverfladen som det oversættende led.

Kom med i laboratoriet: Se hvordan forskere fra Massachusetts Institute of Technology sender digitale beskeder fra en højttaler under vand til en radar i luften.

I laboratoriet lykkedes det at overføre beskeden “Hello from under water” som digital information fra en undervandshøjttaler til en millimeter-radar.

Forskerne afprøvede også systemet i et bassin, hvor de kunne afkode signalerne, selvom der både var akustiske forstyrrelser under vandet og op til otte centimeter høje bølger på vandoverfladen.

Forskerne vil nu forbedre teknikken, der har store perspektiver. Biologer kan fx bruge droner til at opsamle informationer om temperatur- og strømforhold fra undervandssensorer. Det vil også blive lettere at finde fly, der er havareret til søs.