Nyt materiale ændrer stråling

Grafen er et super stærkt materiale, der kan udsende stråling med meget høj frekvens. Det kan bl.a. gøre din elektronik meget hurtigere i fremtiden.

Juniks/HZDR

Materialet grafen er 200 gange stærkere end stål. Nu viser nye undersøgelser af grafen, at det ekstremt stærke og lette materiale har endnu en overraskende egenskab.

Når grafen rammes af gigahertzfrekvenser (rød på billedet), udsender det stråling i terahertzområdet (blå, grøn og gul på billedet).

Strålingen får altså en langt højere frekvens, og derfor kan bølgerne pakke information op til 1000 gange tættere. Det kan gøre fremtidens elektronik super hurtig.

4 hurtige om supermaterialet grafen:

• Andre Geim og Konstantin Novoselov fik Nobelprisen i fysik for at have opdaget grafen.

Russere opdagede grafen med tape

Grafen kom til verden, da to russiske fysikere eksperimenterede med at rive flager af grafit af med tape. Grafit består af flere lag af kulstof – grafen kun af et enkelt – og pludselig havde russerne opdaget det tyndeste materiale, der findes. Grafen har senere vist sig at være en fremragende elektrisk leder, som forventes at kunne anvendes i fx fladskærme.

• Det mørke hår på billedet er grafenfarvet. Hårfarven med grafen lægger sig uden på hårstrået.

Grafen giver bedre hårfarve

De fleste hårfarver er skadelige for håret. De trænger ind i hårstråene og gør dem skrøbelige og modtagelige over for statisk elektricitet. Amerikanske forskere har opdaget, at hårfarve baseret på grafen er mere skånsomt, da det lægger sig uden på hårstråene. Det er også vandafvisende og derfor mere holdbart.

• En ny laserteknik med grafen kan sætte mønstre på fødevarer som toastbrød.

Ny teknik rister grafenmønstre i din mad

En ny laserteknik forsyner fødevarer med mønstre af grafen. Laseren forvandler materialets eget kulstof til et tyndt lag af grafen, som for eksempel kan indeholde information om indhold og udløbsdato. Teknikken kan også skabe elektriske kredsløb, for eksempel i sensorer, som sporer bakterier.

• 3D-modellen af grafen er let nok til at balancere på en blomst.

Grafen går fra to til tre dimensioner

Hidtil har grafen kun eksisteret i en 2D-gitterstruktur, som er ét atom tykt. Nu er det lykkedes at skabe grafen i 3D, hvor det beholder sine styrker, ved at printe materialet i lag, adskilt af luftfyldte porer. Den tredimensionelle struktur giver et meget let og stærkt materiale, som fx kan bruges til biler, fly og batterier.