Nyt materiale ændrer stråling

Grafen er et super stærkt materiale, der kan udsende stråling med meget høj frekvens. Det kan bl.a. gøre din elektronik meget hurtigere i fremtiden.

Juniks/HZDR

Materialet grafen er 200 gange stærkere end stål. Nu viser nye undersøgelser af grafen, at det ekstremt stærke og lette materiale har endnu en overraskende egenskab.

Når grafen rammes af gigahertzfrekvenser (rød på billedet), udsender det stråling i terahertzområdet (blå, grøn og gul på billedet).

Strålingen får altså en langt højere frekvens, og derfor kan bølgerne pakke information op til 1000 gange tættere. Det kan gøre fremtidens elektronik super hurtig.

4 hurtige om supermaterialet grafen:

© NWO Institutes

Russere opdagede grafen med tape

Grafen kom til verden, da to russiske fysikere eksperimenterede med at rive flager af grafit af med tape. Grafit består af flere lag af kulstof – grafen kun af et enkelt – og pludselig havde russerne opdaget det tyndeste materiale, der findes. Grafen har senere vist sig at være en fremragende elektrisk leder, som forventes at kunne anvendes i fx fladskærme.