Shutterstock
Elbil oplader

Nyt superbatteri oplader på bare 3 minutter

Harvard-forskere har skabt et nyt superbatteri til elbiler, der har potentiale til at holde mindst 20 år og lade ultrahurtigt. Nu håber de, det kan produceres i stor skala inden for få år.

Et batteri, der kan holde i mindst 20 år og oplades på få minutter.

Det kan måske være inden for rækkevidde for elbil-ejere i en overskuelig fremtid.

I hvert fald hvis vi skal tro en gruppe Harvard-forskere, som har udviklet et såkaldt litium-metal-batteri, der netop har fået grønt lys til at blive produceret i større skala af teknologi-virksomheden Adden Energy, Inc.

Store overraskelser i laboratoriet

Batteriet er et såkaldt solidt-state-batteri som i stedet for en væske-elektrolyt har en elektrolyt i fast form. Og det kan ifølge forskerne både betyde bedre batteri-levetid og hurtigere opladning.

I laboratoriet mønstrede den lille prototype op mod 10.000 opladninger og afladninger - såkaldte ladecyklusser. Og det er en markant forbedring, da de bedste på markedet i dag kun kan klare mellem 2000 til 3000 cyklusser, før ydelsen falder markant.

Samtidig lykkedes det forskerne at oplade prototypen i løbet af blot tre minutter, hvilket også er et voldsomt fremskridt, da de nuværende elbiler kræver mindst 30 minutters opladning ved de bedste standere, før de er op mod 80 procent opladet.

Men det betyder ikke, at du i løbet at få år kommer til at kunne oplade din elbil på blot et par minutter. Det fortæller Søren W. Rasmussen, der er jurymedlem i den europæiske car of the year-komité og bilteknisk redaktør hos FDM - den største interesseorganisation for bilejere i Danmark.

"Det kan godt være, det kan lade sig gøre at skabe et batteri, der kan klare det. Men vi forventer ikke, at vi i de næste mange år kan skabe en infrastruktur, hvor det er muligt at flytte så meget energi på så kort tid," lyder det.

Han forstår desuden godt, at forskerne er begejstrede for det høje antal ladecyklusser på hele 10.000 opladninger. Men han mener ikke, det får betydning i praksis ude på landevejene, da de nuværende batterierne allerede er så gode, at de fleste holder hele bilens levetid.

"En almindelig elbil-ejer vil cirka skulle oplade sin bil lidt over hundrede gange på et år. Derfor vil man aldrig nå op på 10.000 opladninger i bilens levetid. Så det er enorme tal, men uden betydning i praksis," fortæller han.

"Kan blive en gamechanger"

En anden del af hemmeligheden bag det nye batteri er, at det er et såkaldt litium-metal-batteri, frem for de traditionelle litium-ion-batterier, der beklæder indersiden af mange elbiler i dag. Og det betyder, at batteriet kan rumme langt mere energi på samme plads.

Men litium-metal-batterierne har også en indbygget achilleshæl. De er nemlig ekstra sårbare over for dannelsen af små, trælignende metalstrukturer, kaldet dendritter, der vokser inde i batteriet over tid og potentielt kan trænge ind i elektrolytten og ødelægge den.

Men også det problem har Harvard-forskerne fundet en løsning på. De er lykkedes med at bremse de ødelæggende dendritter, før de gør skade, ved hjælp af et særligt design, der minder lidt om en sandwich. Og det forlænger batteriets levetid ifølge undersøgelserne.

Prototypen er i dag kun på størrelse med en mønt. Men virksomheden Adden Energy, som netop har fået licens til at udbrede batteriet kommercielt, har planer om at opskalere det til fuld størrelse inden for de næste tre til fem år.

"Vi ser ingen grundlæggende begrænsninger i forhold til at opskalere vores batteri-teknologi. Det kan blive en gamechanger," lyder det fra Xin Li, der er en af forskerne bag batteriet og videnskabelig rådgiver hos Adden Energy.

Også hos interesseorganisationen FDM forventer de positive fremskridt for den enkelte elbil-bruger inden for en overskuelig årrække.

"Der er ingen tvivl om, at solid-state-batterierne generelt er på vej, og at der kommer til at ske en spændende udviklingen inden for de næste fem år. Det bliver ikke en kæmpe forandring, men min vurdering er, at batterierne bliver både bedre, billigere og hurtigere at oplade," siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.