Der findes mange gode råd til, hvordan du bedst oplader din elbil for at sikre batterikapaciteten længst muligt.
Et af dem er, at lynladere, også kaldet DC, slider hårdere på batteriet end langsommere ladning, også kaldet AC.
Nu har en amerikansk analysevirksomhed kigget på tal fra hele 12.500 Teslaer for at afgøre, hvordan de to lademetoder påvirker rækkevidden af batteriet over tid.
Og resultaterne er tankevækkende.
Analysevirkesomheden, Recurrent Auto, har kigget på nedbrydningen af batterier i Teslaer Model 3 og Model Y, hvor lynladning stod for omkring 90 pct. af opladningerne og sammenlignet dem med Teslaer, hvor lynladerne højest blev brugt 10 pct. af gangene.
Ingen store forskelle
Tallene afslørede, af forringelserne i batteriernes rækkevidde så ud til at være næsten den samme uanset opladningsmetoden. Det var altså tilsyneladende ingen markante forskelle på batterisundheden målt over fx 1000 og 2000 dage.
Det får virksomheden til at konkludere, at lejlighedsvis lynladning ikke ser ud til at skade batteriet.
Selvom konklusionen måske går imod den gængse opfattelse hos mange, er Søren W. Rasmussen ikke overrasket. Han er præsident i den europæiske Car of the Year-komité og bilteknisk redaktør hos den største interesseorganisation for bilejere i Danmark, FDM.
"Elbilerne klarer sig meget bedre, end vi frygtede i deres tidlige barndom," lyder det fra den biltekniske redaktør til Illustreret Videnskab.
Sådan passer du bedst på dit batteri, når du lader
Selvom der ikke ser ud til at være den store forskel mellem forringelsen af batteriet ved lynladning og langsom ladning, har Søren W. Rasmussen fra FDM alligevel flere råd til dig, der gerne vil passe på dit batteri.
- Lad batteriet op, mens det er varmt.
- Lad ikke batteriet helt op til 100 procent.
- Sørg for at lade batteriet langsomt op engang imellem afhængigt af, hvor ofte du lader og kører - fx en gang om måneden.
Der er eksempler på tidligere tilfælde, hvor batterier blev dårlige af lynladning, men Søren W. Rasmussen fortæller, at der er sket meget siden.
"Otte år gamle elbiler har typisk en batteriteknologi, der er meget ulig den, vi har i dag, så det er svært at drage paralleller," lyder det.
En af de helt store tekniske landvindinger i batterierne er, ifølge Søren W. Rasmussen, en bedre og langt mere avanceret temperaturstyring, hvor en varmepumpe enten opvarmer eller nedkøler batteriet afhængigt af udendørstemperaturen.
På den måde sikrer man, at batteriet hele tiden har den rette drifttemperatur, hvilket forlænger levetiden.

På grafen ses en sammenligning mellem lynladning og langsom ladning, hvor den blå streg er hyppig lynladning og den grønne er sjælden lynladning. Testen er lavet på 6300 Tesla Model 3-biler. Som det ses, er der næsten ingen forskel.
X-akse: Antal dage 1000
Y-akse: Procent af rækkevidde

På grafen ses en sammenligning mellem lynladning og langsom ladning, hvor den blå streg er hyppig lynladning og den grønne er sjælden lynladning. Testen er lavet på 4400 Tesla Model Y-biler. Som det ses, er der næsten ingen forskel.
X-akse: Antal dage 2000
Y-akse: Procent af rækkevidde
Og den forbedrede beskyttelse af batteriet gælder ikke kun for Teslaer.
Derfor mener Søren W. Rasmussen også, at undersøgelsens resultater kan overføres til andre elbiler, selvom det er sparsomt med solide data på området.
"Det er en tendens, der ser ud til at holde. De fleste eksperter på området vil sige, at du godt kan lynlade din bil ofte, fordi batteriet har en måde at håndtere strømmen på, hvor det selv skruer ned for ladeeffekten," siger han.
Alligevel er variationen af de to ladetyper stadig en god ting, forklarer han.
"Du kan godt bruge lynladeren ofte. Vi råder bare til, at du engang imellem lader almindeligt op med det, der hedder AC-ladning, fx en gang om måneden," siger han.
Virksomheden bag analysen understreger, at det stadig er svært at opklare, hvor meget rutinemæssig hurtigladning over 5, 10 eller 20 år påvirker batteriets sundhed.