Shapeshifters

Snart kan forskerne bygge robotter, der ligesom T-1000 fra Terminator-filmene kan skifte form efter den opgave, de skal løse.

© Paramount Pictures
Teknologi - Robotter

Fremtidens robotter skifter form efter opgaven

Forskere har skabt flydende elektroniske komponenter til computerchips, som fjerner en af de sidste barrierer for udviklingen af formskiftende robotter.

I Terminator-filmene er ­robotten T-1000 en notorisk modstander – en brutal snigmorder af flydende ­metal, som kan antage et utal af former.

Formskiftende robotter som T-1000 er ­stadig fiktion, men nu har forskere fra Carnegie Mellon University i USA skabt flydende elektroniske komponenter til computerchips. Dermed fjerner en af de sidste, store barrierer for udviklingen af en ny generation formskiftende robotter.

Computerdele bliver flydende

I computerchips tænder og slukker milliarder af mikroskopiske kontakter kaldet transistorer konstant for at udføre digitale handlinger.

Forskere har efterlignet de små komponenters opførsel med to dråber af metallegering. Forskerne kan få dråberne til at smelte sammen og skabe en elektrisk ­for­bindelse for hurtigt efter at skille sig ad igen – præcis som når en transistor i en computerchip tænder og slukker.

Robotter får fleksible kroppe

Det flydende materiale kan også bruges til at bygge de baner i et elektrisk kredsløb, som skaber forbindelse mellem kredsløbets komponenter.

Teknologien kan bruges i en ny type af robotter, som er fri for en fast krop. De flydende, elektriske komponenter kan indgå i et dynamisk kredsløb, hvor hver enkelt del fungerer som en selvstændig celle, der flytter sig rundt i kredsløbet, når de påvirkes af skift i det omgivende miljø.

Når robottens krop også bygges af fleksibelt, bøjeligt ­materiale, vil robotten kunne ændre form, så kroppen passer til den opgaven, der skal udføres – som en virkelighedens T-1000.