Robotplante kører selv hen til lyset

Nu behøver du ikke længere at tænke over, om dine planter får nok sollys. En ny robot-potteplante ruller selv hen i lyset, hvis den opdager, at det bliver for mørkt.

Normalt er planter tvunget til at blive, hvor de er sat i jorden. Det begrænser livet for dem, der fx står steder med begrænset lys.

Men forskere ved Massachusetts Institute of Technology i USA har nu givet én plante helt nye muligheder.

Den bevæger sig frit rundt og opsøger selv de lysforhold, der passer den bedst.

"Elowan" er en blanding af plante og maskine. Den sanser, hvor lyset kommer fra og kører omgående i retning af lyskilden.

© Harpreet Sareen. License: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Sensorer styrer robot-planten

Planter er fra naturens hånd udstyret med sensorer, som aflæser forhold omkring dem som lys, temperatur og jordens fugtighed.

De bruger informationerne til at vokse i den mest hensigtsmæssige retning, men også til fx at dreje sig efter Solens bevægelse hen over himlen.

Planters celler kommunikerer med elektriske impulser – ligesom cellerne i vores nervesystem.

Derfor kunne forskere forsyne deres plante med elektroder, som opfanger elektriske signaler og sender dem videre til et lille robotkøretøj med hjul under potteplanten.

Resultatet er en blanding af plante og maskine, som forskerne har døbt Elowan.

Robot-planten søger mod lyset

I eksperimenter, hvor forskerne skiftevis tændte og slukkede to lamper på hver side af Elowan, kørte den resolut hen til den lampe, der var tændt.

Teknologi kan optimere solfangere

Selvom Elowan måske umiddelbart virker som et vittigt hobby­forsøg, er der alvor bag eksperimentet. Forskerne mener, der er store perspektiver i at lade planters sanseapparat og teknologi tale sammen.

For eksempel vil det i fremtiden måske være muligt at lade planter styre, hvilken vej solfangere på toppen af alle huse skal vende løbet af dagen for at få mest muligt lys.

Robotplanter kan også udnyttes til at kontrollere og sikre den optimale temperatur og luftfugtighed i for eksempel store kontorbygninger.

VIDEO - sådan virker robotplanten:

På videoen kan du selv se, hvordan Elowan skiftevis kører fra den ene til anden lampe, når lyset tændes og slukkes.