Robot fra Tesla skal klare hverdagsopgaver

Tesla vil bygge menneskelig robot

Tesla har præsenteret en robot, der skal løse rutineopgaver. Men udviklingen af menneskerobotter er langt fra rutine og kan blive Tesla-ingeniørernes sværeste opgave nogensinde.

Tesla har præsenteret en robot, der skal løse rutineopgaver. Men udviklingen af menneskerobotter er langt fra rutine og kan blive Tesla-ingeniørernes sværeste opgave nogensinde.

TESLA

Elon Musks firmaer Tesla, SpaceX og Neuralink vil gøre biler førerløse, udbrede menneskeracen til flere planeter og koble mennesker og computere sammen. At udvikle en menneskelignende robot virker som et naturligt næste skridt.

Ikke desto mindre kræver skridtet et kvantespring inden for robotteknologi.

Da Elon Musk for nylig under en AI-konference for første gang luftede planerne for Tesla-bot – en såkaldt humanoid robot – kunne han ganske sigende ikke demonstrere teknologien, men bød i stedet en danser i spandexdragt velkommen på scenen.

VIDEO: Se Elon Musks bizarre præsentation af Tesla-bot

Under præsentationen berettede Musk, at robotten med den interne arbejdstitel Optimus vil blive lanceret som prototype næste år, at robotten skal løse trivielle, farlige og kedelige opgaver og at robottens hænder vil være ”på niveau med menneskehænder“.

Menneskelignende Tesla-robot

© TESLA

Tesla-robotten Optimus skal være let, stærk og langsom

Højde: 173 cm
Vægt: 56 kg
Fart: 8 km/t – svarende til højt gangtempo
Løftekraft: 68 kg (dødløft) 20 kg (på skuldrene) 4,5 kg (i strakt arm)
Kameraer: 8

Robottens ansigt er en skærm, der videregiver informationer, mens Teslas computer fra fuldt selvkørende biler udgør torsoen.

Elon Musk uddybede, at al fysisk arbejde i fremtiden ifølge ham vil blive overtaget af robotter, og at Tesla-bot er ét skridt på vejen mod den virkelighed.

Men at efterligne naturen er blevet udråbt til at være robotingeniørens største udfordring – og for nogle eksperter potentielt en større udfordring end at lave selvkørende elbiler og genbrugsraketter.

Hvad skal der til, hvis Elon Musk og Tesla skal knække koden?

Menneskets raffinement skal oversættes til robotter

Under præsentationen lagde Elon Musk vægt på, at Tesla fra deres bilers software, sensorer og aktuatorer – bindeleddene mellem computer og mekanik – allerede har erfaringer med de teknologier, der skal bygges ind i Optimus.

Men én ting bliver at bygge robotten. Den egentlig opgave bliver at få robotten til at løse en bred vifte af meningsfulde, menneskelige rutineopgaver, som Musk fx beskrev som at montere en bolt i en bil med en svensknøgle.

Selv med Teslas erfaring venter der en kolossal opgave, som ingen robotudvikler endnu har knækket. For selv de mest trivielle opgaver for mennesker – som at skænke en kop kaffe eller folde vasketøjet – kræver ufattelig præcision for en robot.

Liste over udfordringer for Tesla-bot omfatter bl.a.:

  • Robottens hjerne skal kunne forstå og navigere gennem langt mere komplekse miljøer end fx Teslas biler gør i trafikken.
  • Robotarme og -ben skal kunne holde balancen og håndtere en næsten endeløs variation af fx overflader, bygninger, trapper og dørhåndtag.
  • De kunstige fingre og hænder skal kunne reagere på subtile sensoriske input og samtidig være robuste.

Tobenede robotter er stadig kun prototyper

Selv firmaer som det Hyundai-ejede Boston Dynamics, der i over ti år uafbrudt har udviklet på den menneskelignende robot Atlas, er langt fra i mål - selvom robotten i dag kan danse, udføre parkour og slå saltomortaler.

VIDEO: Se hvor langt Boston Dynamics’ robotter er nået

Robotternes bevægelser op og ned over forskellige overflader er imponerende, men Boston Dynamics har endnu ikke lukket sine tobenede robotter ud i virkeligheden eller at lært dem egenskaber, der kræver en menneskehånds alsidighed.

VIDEO: Erfarne robotter falder, styrter og snubler stadig

Selv de mest avancerede hånd- og fingerproteser i dag er kun lige begyndt at kunne genkende fx genstandes overfladestruktur og temperaturer. Og forskningen i samspillet mellem to robothænder er stort set ikke-eksisterende.

Teslas Optimus er altså langt fra udrulningsklar, men erfaring, tusinder af timer i laboratoriet og en enorm økonomisk saltvandsindsprøjtning er et godt sted at starte.