Benzinpumpe

Sådan ved bezinpumpen, at tanken er fuld

Et enkelt klik - og benzinen stopper med at flyde. Et velkoordineret system sikrer, at benzinpumpen pumpen slår fra, når tanken er fuld, og at der ikke opstår farlige situationer, når du tanker.

Et enkelt klik - og benzinen stopper med at flyde. Et velkoordineret system sikrer, at benzinpumpen pumpen slår fra, når tanken er fuld, og at der ikke opstår farlige situationer, når du tanker.

Shutterstock

Benzinstanderens pum­pe­­sy­stem er baseret på den såkaldte ven­tu­ri­ef­fekt, der beskriver trykfaldet i en væs­ke, når den strømmer fra et større rør til et mindre.

Trykfaldet skaber et sug, hvilket ben­zin­pum­pen udnytter som sik­ker­heds­an­ord­ning.

Ved at lede benzinen gennem en forsnævring i håndtaget opstår en su­ge­ef­fekt, som trækker luft igennem et lil­le rør, der munder ud i den ende af ben­zin­pi­sto­len, du stikker ind i bilen.

Væske bevæger sig gennem rør med forskellig diameter

Venturieffekten kan forklares sådan her: Når en væske bevæger sig fra et større rør til et mindre rør, vil væskens hastighed stige, men trykket falde. Løber væsken tilbage til et større rør, vil hastigheden igen falde og trykket stige.

© Shutterstock

Elektronisk mekanisme ville være livsfarlig

Når du starter med at tanke, løber luften frit tilbage gennem det lille rør og til­la­der dig at låse håndtaget, så benzinen fly­der af sig selv.

Men når tanken er fuld, står benzinen så højt, at den blokerer den lil­le åb­ning i benzinpistolen, så luft­-­strøm­men stopper, hvilket får pum­pen til at slå fra.

Systemet blev op­­fun­det i 1939 og er rent mekanisk, så det indeholder ikke nogen elektronik, der kan udgøre en potentiel risiko i kontakten med benzindampe.

VIDEO: Kig helt ind i bezinpumpen her: