Fabriksfoto

Strømmens Ark skal sikre grøn strøm til japanere

Et af den grønne omstillings store problemer er rest-strøm, der ikke kan nå ud til forbrugerne. Det vil et japansk firma gøre op med ved at bygge en flåde af ’batteri-tankere’, som skal færge overskudsstrøm mellem ø-nationens regioner.

Hvor vinden blæser, og hvornår solen skinner, kan ingen styre. Heller ikke de skarpeste ingeniører med den mest avancerede teknologi.

Og det er et problem for den grønne omstilling.

Det gør nemlig strømforsyningen ustabil, hvis vindmøllerne ikke drejer hurtigt nok, eller himlen er overskyet, så solcellerne ikke laver strøm.

For at sikre grøn strøm uanset vejrforholdene er det japanske firma PowerX i gang med at bygge en prototype på deres såkaldte ’batteri-tanker’.

Det er et skib på 140 meter, som er udstyret med 90 litium-batterier i container-størrelse.

Tilsammen kan batteri-skibet fragte omkring 241 megawatt-timer grøn strøm fra vindmøller eller solceller ét sted og ud til husholdningernes stikkontakter et andet sted.

Strøm-tanker ”er pålidelig”, men kan ikke sejle langt

Ifølge PowerX er deres batteri-tanker et mere pålideligt system end for eksempel undervandskabler, fordi havet rundt om Japan er meget dybt og sårbart over for jordskælv, der kan gøre skade på kablerne.

”Skibsløsningen løser problemer med lang ventetid, når de undersøiske kabler går i stykker og skal repareres, ligesom det er billigere end de høje omkostninger med ultra-højspændingskabler og understationer,” lyder det i en pressemeddelelse.

Modeller over to batteri-skibe

Prototypen Battery Tanker X (nederst) er 140 meter lang og 18,6 meter bred. Den kan fragte omkring 240 megawatt-timer grøn strøm. Præcis hvor stor Power Arken (øverst) bliver, har selskabet bag endnu ikke meldt ud, blot at den vil være i stand til at laste op til to gigawatt-timer strøm.

© PowerX

PowerX’s prototype på en batteri-tanker hedder ’Battery Tanker X’ og skal efter planen sejle sin jomfrurejse engang i 2026.

Men det bliver langtfra nogen verdensomsejling.

Hvis skibet, der selv sejler på grøn elektricitet, ikke skal bruge for meget af lasten på at pløje sig gennem bølgerne, kan turen maksimalt være på 300 kilometer. Alt derefter er ikke rentabelt.

Hvis prototypen bliver en succes, er planen, at PowerX vil bygge en større udgave.

Power Arken, som storebror-udgaven indtil videre hedder, skal fragte otte gange så meget litium som Tanker X.

Det giver Arken en kapacitet på helt op til to gigawatt-timer – eller nok til at forsyne 70.000 husstande med grøn strøm i stikkontakterne i en dag.

Flere sikkerhedsforanstaltninger

Første rute er ifølge PowerX’s pressemeddelse mellem et grønt kraftværk i Hokkaido og husstandene 100 kilometer væk, i Aomori-præfekturet på hovedøen Honshus nordside.

Ud over batteri-parken med container-store litium-batterier skal skibene udstyres med forskellige sikkerhedsforanstaltninger som mekanismer til at overvåge gasudslip og forhindre brand i de kemiske batterier.

Indtil videre har PowerX fået mere end 70 millioner dollar i investering til projektet, der skal køre under et nyoprettet underselskab ved navn Ocean Power Grid Inc.