Tech-klummen: Her er fremtidens elektriske transportmidler

Scootere, cykler og små biler skal gøre fremtidens bytransport bæredygtig. Og måske skal biler en dag styres med tankens kraft.

Scootere, cykler og små biler skal gøre fremtidens bytransport bæredygtig. Og måske skal biler en dag styres med tankens kraft.

Mercedes-Benz

Den store bil- og transportmesse IAA Mobility har netop fundet sted i München.

Bedømt ud fra de biler, elcykler, og andre køretøjer der blev vist frem, er der ingen tvivl om, at femtidens transport er elektrisk — og at særligt autobranchen har forstået, at bæredygtighed er et parameter, de er nødt til at konkurrere på.

Nicolai Franck Tech-klumme
©

Ny klumme indvier dig i ugens største tech-nyheder

Klummens forfatter er Nicolai Franck, tech-ekspert med en stor viden indenfor teknologi, gadgets, internet og digitale tjenester.

Nicolai udgiver desuden nyhedsbrevet Techliv og er vært på podcasten med samme navn.

Klummen er uafhængig, og ingen producenter har betalt for at blive omtalt.

Vi har samlet nogle af de mest interessante og innovative transportmidler og fremtidskoncepter — med særligt fokus på alternativer til bilen og andre former for moderne bytransport.

Polestar Re:Move — en ny form for pakketransport

© Polestar

Jeg ved ikke rigtig, hvad man skal kalde denne dims fra det svensk/kinesiske firma Polestar. Men prototypen på Re:Move er i hvert fald tænkt til levering af pakker — typisk i byer hvor trafikken og luftforureningen er tæt.

Re:Move er med sin bredde på blot 75cm i omegnen af 12 cm smallere end en Christianiacykel. Den kan altså sagtens køre på en cykelsti.

Polestars elektriske stå-op transport-ladcykel kan ifølge firmaet bære op til 180 kilo. Så der er altså rig lejlighed til at flytte selv ret tunge kasser og varer på denne nye form for transportmiddel.

Microlino — verdens (måske) mest nuttede bil

© Microlino

Transportmidler designet til tæt befolkede byer er en formentlig en trend, vi kommer til at se meget mere af.

Den måske mest nuttede bil — som i virkeligheden er en en slags elektrificeret firhjulet cykel — er Microlino. Selvom den er meget kompakt, har den faktisk en tophastighed på 90 km/t.

Den første udgave af bilen, skulle snart være klar til at blive sendt ud på gader og stræder i Europa.

BMW klar med elcykel

© BMW

Hvor vigtigt det er for producenterne at signalere, at de er med på bæredygtighedsbølgen, bliver for alvor klart, når et firma som BMW, pludselig fremviser en elcykel.

Ifølge BMW kan i Vision AMBY, som er cyklens navn indstilles til at køre med tre forskellige tophastigheder 25, 45 og 60 km/t. Det er altså ligeså meget en knallert og semimotorcykel, som det er cykel.

Koncept-elcyklen er udstyret med et stort batteri, som ifølge firmaet giver en rækkevidde på 300 kilometer, hvis man kører med den laveste hastighed.

Cyklen er i familie med en bil

BMW i Vision Circular

© BWM

Cyklen er en del af et nyt genbrugskoncept, som BMW også præsenterede i en biludgave, de kalder BMW i Vision Circular. Både bil og cykel er blandt andet lavet af genbrugt aluminium og genbrugsplast.

Bilen bruger ligeledes lys til at give karosseriet nogle af de design-detaljer, der normalt er lavet med metal eller plastik. Blandt andet på fronten.

Billig elbil fra VW skal gøre elbiler til allemandseje

© Volkswagen

Der findes foreløbigt ikke rigtig nogle gode muligheder, hvis man blot vil have en lille elektrisk bybil, der er til at betale. Men også dette segment bliver der snart kamp om.

Volkswagen fremviste på IAA-messen en koncept-bil med navnet ID. Life, som efter planen skal være klar til salg i 2025 og med en startpris på 20.000 euro — svarende til 150.000 danske kroner.)

Volkswagen har ovenikøbet halveret rattet, lidt i stil med Teslas nye Model S. Det er dog ikke sikkert, at denne detalje bliver bevaret, når bilens endelige design er klart.

© Volkswagen

Tohjulet moped bygget til bilfri byer

Valgmulighederne for tohjulede elektriske køretøjer bliver flere og flere. Det svenske firma CAKE præsenterede deres seneste moped, Makka, som har et helt unikt design.

Den kan bådes fås i en udgave, der har en topfart på 25 km/t og en der kan køre 45 km/t. Samtidig præsenterede Makka et såkaldt mobility bundle, sammen med Polestar.

Det gør det ikke blot muligt, at sætte sin moped bag på sin elbil. Batteriet kan samtidig oplades direkte fra bilens batteri, mens den bliver fragtet.

Konceptet er, at man skal parkere bilen udenfor fremtidens bilfri bykerner, og køre videre på sin moped.

Mercedes-Benz VISION AVT: Styr bilen med tankens kraft

Mercedes-Benz Vision AVT

© Mercedes-Benz

Bilmesser er også stedet, hvor producenterne præsenterer deres vildeste idéer. Det gjorde Mercedes-Benz med deres konceptbil VISION AVT.

Bilen er designet til at skulle styres med tankens kraft, via det man kalder et brain-computer interface. Det er dog stadigvæk en teknologi, som lægger mange år ude i fremtiden — hvis den nogensinde bliver til noget.

Mercedes havde dog medbragt en meget tidlig prototype af selve bilens skal, som gæster på messen kunne prøve, at sætte sig ind i.

Mercedes Benz Vision AVT

© IAA Mobility

Langt fra alle transportmidlerne bliver til virkelighed

Vores transportmidler bliver elektrificeret hurtigere, end de fleste nok ville have troet. Og der kommer flere og flere muligheder for at komme let omkring, uden man nødvendigvis behøver at have en stor bil.

Det er dog vigtigt at huske på, at flere af de viste transportmidler er koncepter og prototyper. Det er altså ikke sikkert, at de bliver til virkelighed.