Toyota vil fordoble elbilens rækkevidde

Toyota mener at have løst en teknologisk knude, der ikke blot forlænger rækkevidden, men også forkorter ventetiden under opladning.

Verdens største bilproducent, Toyota, har tidligere fået kritik for at være for langsom til at tage elbilen til sig.

I 2022 sendte Toyota deres første rene elbil på gaden, men elbilen mødte massiv for dens relativt korte rækkevidde.

Som modsvar løftede Toyota i maj 2023 sløret for sin nye BEV-fabrik, hvor man udelukkende vil bygge nye former for batterier til fremtidige elbiler.

Og i denne uge præsenterede Toyota så deres planer for nye batterier, der giver elbiler mulighed for at køre over 1000 kilometer på én opladning.

Til sammenligning kan den langtrækkende version af Tesla Model Y, verdens mest solgte elbil, køre omkring 530 kilometer - altså omkring halvt så langt.

Teknologisk gennembrud

For at nå sit mål vil Toyota udvikle nye batterityper til elbiler senest ved udgangen af dette årti.

Toyotas første målsætning er at producere forbedrede litium-ion-batterier i 2026. De skal give fremtidige elbiler en rækkevidde på knap 1000 kilometer, og gøre det muligt at lade sin bil op på under 20 minutter.

Hvis disse tal lyder imponerende, er de intet i forhold til, hvad solid-state-batterierne, også kaldet faststofbatterier, ifølge Toyota kan tilbyde senere.

Med en opladningstid på bare 10 minutter skal Toyotas faststofbatterier give elbiler en rækkevidde på knap 1200 kilometer i 2027 og 1500 kilometer i 2028, takket være hvad Toyota selv kalder et gennembrud.

‘’Vi har fået et teknologisk gennembrud med faststofsbatterierne. Vi forventer at introducere det både i hybridbiler og i elbiler, og vi er i øjeblikket ved at udvikle en metode til masseproduktion fra 2027-28. Perspektiverne er ekstra store for den teknologi,’’ siger pressechef hos Toyota Danmark, Anders Tystrup, til Illustreret Videnskab.

Bilproducenter og eksperter har længe forventet, at elbilers udfordringer med kort batterilevetid og lang opladningstid skal løses med faststofbatterier.

Faststofbatteriet er markant bedre til at stå imod kulde end litiumbatteriet. Det er blandt andet derfor, at rækkevidde i elbiler om vinteren er ringere end under mildere temperaturer.

Batterierne har dog historisk har haft stabilitetsproblemer, da interne kemiske forandringer har beskadiget elektroderne i batterierne og derved deres holdbarhed.

Et problem, som Toyota altså nu mener at have løst.

3,5 millioner elektriske Toyota'er

Blandt de første modeller, som Toyota vil producere fra 2026, er en kompakt sedan og en familiesedan, to forskellige SUV'er og et multifunktionelt køretøj eller en familiebil, ifølge Takero Kato, præsident for Toyota's BEV Factory.

Ifølge Anders Tystrup er det endnu uklart, hvilke modeller der kan købes allerede fra 2026. Samme uvished gælder prisen på elbiler med den nye teknologi.

‘’Det er alt for tidligt at sige noget så konkret om prisen på biler med teknologi, der ligger så langt ude i fremtiden. Men et af formålene med de nye teknologier er netop at reducere omkostningerne ved dem i forhold til det, som vi kender fra batteriteknologi i dag. Det er vigtigt, hvis vi skal have udbredt elbiler til alle kundegrupper,‘’ siger Anders Tystrup til Illustreret Videnskab.

Toyota vurderer, at omkring 1,7 millioner af de elbiler, som virksomheden sælger i 2030, vil køre på en af de nye typer batterier.

Den japanske bilproducent håber at sælge 3,5 millioner fuldt elektriske køretøjer om året i 2030.