Shutterstock

Twitter-grundlægger klar med nyt socialt netværk

Arkitekten bag Twitter vil lancere en ny form for socialt netværk. Og han har en helt særlig mission.

Verdens rigeste mand, Elon Musk, havde ikke engang nået at sætte sig til rette i direktørstolen hos Twitter, før et nyt socialt netværk varslede sit indtog i tech-verdenen.

Og det er ikke en melding, der kommer fra hvem som helst.

Det er nemlig Twitters tidligere administrerende direktør, Jack Dorsey, der bebuder, at han snart er klar til at lancere app’en Bluesky.

Dorsey har netop sendt den nye app i betatest, og angiveligt trak nyheden om en betaversion af Bluesky 30.000 tilmeldinger fra interesserede brugere indenfor de første 48 timer.

Ifølge teknologivirksomheden bag Bluesky har der været en "overvældende interesse" for at teste den nye app:

Ønsket med app’en er at skabe et alternativ til de store tech-giganter.

Det skal ifølge Dorsey ske ved at opbygge en ny "åben og decentraliseret" protokol for sociale medier, som også er fundamentet for Bluesky.

Fjerne tech-giganternes magt over brugerdata

Dorseys mission er, at brugernes data ikke skal kontrolleres af et enkelt selskab. Tværtimod skal virksomheder og enkeltpersoner have mulighed for at bygge deres egne apps, tjenester eller anbefalingsalgoritmer på grundlag af de samme underliggende netværk og data, som er tilgængelige for alle.

Det står i skærende kontrast til forretningsmodellerne bag sociale medier som Instagram og Twitter, der bliver drevet af et moderselskab, som både bestemmer over algoritmer og brugerdata.

Med andre ord vil Dorsey gøre op med de vandtætte skotter, der i dag forhindrer internetbrugere i at kommunikere på tværs af sociale medier. Kan man som bruger for eksempel ikke lide Youtubes automatiske anbefalinger, skal man frit kunne skifte til en anden app, som giver adgang til de samme videoer, men med et andet anbefalingssystem.

Facebooklogo reflekteret i et øje
© Shutterstock

Læs også:

Det er endnu uvist, hvornår den færdigudviklede app går i luften.

Fundamentet til den nye sociale platform blev skabt og finansieret af Twitter tilbage i 2019, men er ifølge selskabet komplet uafhængigt.