Ønsket med app’en er at skabe et alternativ til de store tech-giganter.
Det skal ifølge Dorsey ske ved at opbygge en ny "åben og decentraliseret" protokol for sociale medier, som også er fundamentet for Bluesky.
Fjerne tech-giganternes magt over brugerdata
Dorseys mission er, at brugernes data ikke skal kontrolleres af et enkelt selskab. Tværtimod skal virksomheder og enkeltpersoner have mulighed for at bygge deres egne apps, tjenester eller anbefalingsalgoritmer på grundlag af de samme underliggende netværk og data, som er tilgængelige for alle.
Det står i skærende kontrast til forretningsmodellerne bag sociale medier som Instagram og Twitter, der bliver drevet af et moderselskab, som både bestemmer over algoritmer og brugerdata.
Med andre ord vil Dorsey gøre op med de vandtætte skotter, der i dag forhindrer internetbrugere i at kommunikere på tværs af sociale medier. Kan man som bruger for eksempel ikke lide Youtubes automatiske anbefalinger, skal man frit kunne skifte til en anden app, som giver adgang til de samme videoer, men med et andet anbefalingssystem.
Det er endnu uvist, hvornår den færdigudviklede app går i luften.
Fundamentet til den nye sociale platform blev skabt og finansieret af Twitter tilbage i 2019, men er ifølge selskabet komplet uafhængigt.