Den førerløse lastbil indtager vejene i 2021

Et amerikansk firma er nu klar til at slippe selvkørende lastbiler løs på vejene uden at have chauffører med som sikkerhed.

Et amerikansk firma er nu klar til at slippe selvkørende lastbiler løs på vejene uden at have chauffører med som sikkerhed.

TuSimple, Inc.

Den førerløse lastbil er nu ved at overhale den førerløse personbil. Allerede i år vil det amerikanske firma TuSimple foretage de første forsøg med at slippe lastbiler løs på vejene, hvor de skal klare sig på egen hånd.

De er i 2020 blevet testet ved forsøg, hvor de har transporteret varer på udvalgte ruter, men hvor der har været chauffører med, som kunne tage over, hvis noget gik galt.

I 2020 foretog firmaet TuSimple de første prøvekørsler af den autonome lastbil. En chauffør var dog med som sikkerhed.

© TuSimple, Inc.

Der er flere grunde til, at selvkørende lastbiler er ved at lægge sig i front. Først og fremmest er deres ruter fastlagt på forhånd, og de kører det meste af tiden på store motor- og hovedveje, hvor trafikken er enklest.

Dernæst er selve størrelsen på lastbilerne en fordel. Der er bedre plads til de computere og sensorer, køretøjet skal bruge for at orientere sig.

Endelig kan sensorerne placeres højere på en lastbil, hvilket giver længere udsyn og bedre overblik.

🎬 VIDEO: Se præsentationen af den autonome lastbil

TuSimples lastbiler orienterer sig med optiske kameraer, radar og såkaldt lidar, der fungerer som radar, blot med lysbølger i stedet for radiobølger.

Systemet giver et udsyn på en kilometer eller ca. dobbelt så langt, som en chauffør kan orientere sig.

Lastbilens udsyn dannes af radar, lidar og optiske kameraer. Lidaren (lyseblå) rækker 200 meter frem, radaren (grøn) rækker 300 meter frem, mens de optiske kameraer (orange) ser 1000 meter frem eller ca. dobbelt så langt som en chauffør.

© TuSimple, Inc.

Samtidig er den autonome lastbils reaktionstid ifølge TuSimple 15 gange kortere, og den computerstyrede kørsel er mere flydende med færre opbremsninger og vejbaneskift.

Det giver mindre slid på dækkene og en brændstofbesparelse på ca. ti procent. Desuden falder fragtomkostningerne med 40 procent, når løn til chaufføren spares væk.

Hvis de nye forsøg går godt, regner firmaet med at sætte mindst 50 autonome lastbiler i kommerciel drift i 2024.