Der er flere grunde til, at selvkørende lastbiler er ved at lægge sig i front. Først og fremmest er deres ruter fastlagt på forhånd, og de kører det meste af tiden på store motor- og hovedveje, hvor trafikken er enklest.
Dernæst er selve størrelsen på lastbilerne en fordel. Der er bedre plads til de computere og sensorer, køretøjet skal bruge for at orientere sig.
Endelig kan sensorerne placeres højere på en lastbil, hvilket giver længere udsyn og bedre overblik.
🎬 VIDEO: Se præsentationen af den autonome lastbil
TuSimples lastbiler orienterer sig med optiske kameraer, radar og såkaldt lidar, der fungerer som radar, blot med lysbølger i stedet for radiobølger.
Systemet giver et udsyn på en kilometer eller ca. dobbelt så langt, som en chauffør kan orientere sig.
Samtidig er den autonome lastbils reaktionstid ifølge TuSimple 15 gange kortere, og den computerstyrede kørsel er mere flydende med færre opbremsninger og vejbaneskift.
Det giver mindre slid på dækkene og en brændstofbesparelse på ca. ti procent. Desuden falder fragtomkostningerne med 40 procent, når løn til chaufføren spares væk.
Hvis de nye forsøg går godt, regner firmaet med at sætte mindst 50 autonome lastbiler i kommerciel drift i 2024.