Shutterstock
Benzin tank pumpe

Elbil vs. fossilbil: Kilometerne arbejder for klimaduksen

Produktionen af elbilbatterier udleder masser af CO2, men er det nok til, at en moderne fossilbil på trods af dens sorte ry faktisk kan være den mest klimavenlige mulighed? Se hele regnestykket her, hvor vi har sat Tesla 3 op mod Volkswagen Passat.

I en CO2-udledningstvekamp mellem en Tesla 3 og en Volkswagen Passat kommer elbilen skidt fra start, men haler til gengæld hurtigt ind på sin fossile modstander.

Tesla 3 vs. Volkswagen Passat

Lyn benzin til el bil
© Lotte Fredslund

Tesla Model 3 Standard Range

  • Drivmiddel: El
  • Vægt: 1684 kg
  • Rækkevidde: 491 km
Dråbe benzin eller el bil
© Lotte Fredslund

VW Passat 1.6 TDI SCR

  • Drivmiddel: Diesel
  • Vægt: 1567 kg
  • Rækkevidde: 1204 km

PRODUKTION

Benzin bil og El bil
© Shutterstock/Tesla, Inc./VW

Elbilbatteri er klimatungt

Ifølge svenske forskere udledes der 146 kg CO2 pr. kWh strøm i et batteri. Det svarer til ca. ni tons CO2 til et Tesla 3-batteri. Da det koster ti tons CO2 at producere resten af bilen, er regnskabet samlet oppe på 19 tons.

  • Samlet udledning fra produktion af bilen: Ca. 19 tons CO2

Fossilbil fører fra fabrikken

En Volkswagen Passat udleder ca. ti tons CO2 i løbet af produktionen. Det er stadig væsentlig lavere end det samlede aftryk for en Tesla 3. Når den kører ud fra fabrikken, har den kun udledt ca. halvt så meget CO2 som Teslaen.

  • Samlet udledning fra produktion af bilen: Ca. 10 tons CO2

BRÆNDSTOF- PRODUKTION og FORBRUG

el bil og benzin bil 2
© Shutterstock/Tesla, Inc./VW

Elbilens strøm udleder

Elbilen i sig selv udleder stort set ikke nogen CO2, mens den kører, men produktionen af den strøm, bilen forbruger, udleder dog stadig CO2. For hver km elbilen kører, vinder den ind på fossilbilen i det samlede CO2-regnskab.

  • Årlig udledning fra strømproduktion: 694 kg CO2
    • Samlet udledning efter ti år og 200.000 km: 29.262 kg CO2

Diesel forarbejdes og forbrændes

Udvinding af olie, raffinering, distribution og forbrænding af diesel i motoren udleder samlet ca. 4,5 gange mere CO2 om året end strømproduktion til elbilen. Fossilbilen sakker derfor hurtigt bagud i CO2-regnskabet.

  • Årlig udledning fra brændstof: 3245 kg CO2
    • Samlet udledning efter ti år og 200.000 km: 43.911 kg CO2

KØRSEL OG VEDLIGEHOLD

el bil og benzin bil 3
© Shutterstock/Tesla, Inc./VW

Elbilens udledning dykker

Vedligeholdelsen af bilen koster en relativt lille mængde CO2 årligt. Tesla Model 3 udleder næsten intet, mens den kører, og elbilens motor udnytter omtrent 94 pct. af energien fra batteriet, mens seks pct. går tabt som varme.

  • Årlig udledning fra vedligeholdelse: 135 kg CO2

Fossilbilen sakker bagud

Vedligeholdelsen af en Passat koster lidt mere CO2-udledning end af Teslaen. Fossilbilens forbrænding af diesel udleder løbende CO2, og motoren udnytter kun 40 pct. af energien i dieslen. 60 pct. går altså tabt.

  • Årlig udledning fra vedligeholdelse: 138 kg CO2

SKROT

el bil og benzin bil 4
© Shutterstock/Tesla, Inc./VW

Batteri er svært at genanvende

Hjul, bremser og karrosseri kan genanvendes omtrent lige let for begge biler, men elbilens batteri skal fx renoveres og bruges i en større batteripakke eller skilles ad i sine bestanddele.

  • Udledning fra bortskaffelse af bilen: 1967 kg CO2

Fossilbil er simplest at skrotte

Metallet i dieselbilens motor og gearkasse kan umiddelbart genanvendes til nye biler, og derfor er skrotprocessen samlet set langt simplere end for elbilen. Det betyder en klar fordel i CO2-regnskabet.

  • Udledning fra bortskaffelse af bilen: 66 kg CO2

SAMLET VINDER

fossil el bil
© Shutterstock/Tesla, Inc.

Elbil er klar favorit

Kun i særtilfælde kan dieselbilen være med i det samlede klimaregnskab. Samlet set vil elbilen under næsten alle forhold være miljøduksen, når vi ser på udledningen af CO2.