Giv den gas med grøn samvittighed

Med en ny smart bilmotor kan bilen både være fornuftig familiecontainer og sporty muskelbil på samme tid.

Den første bil med den nye VC-T-motor sendes ud på landevejen i 2018.

© NISSAN

Efter mere end 20 års udvikling er japanske ingeniører nu klar med en bilmotor, som bryder den evige kompromis: Skal motoren spare på benzinen eller have masser af hestekræfter?

Den såkaldte VC-T-motor kan begge dele. Ved hjælp af en snedig mekanisk anordning – et multilink – kan det såkaldte kompressionsforhold justeres.

Og det forhold er afgørende for, om motoren er sparsommelig eller kraftfuld.

Kom helt ind i maskinrummet på den nye motor:

Motoren justerer sig på millisekunder

På en benzinmotor skal der sprøjtes meget benzin ind i motorens cylindre for at få mange hestekræfter.

Og for at udnytte energien i forbrændingen bedst muligt skal benzinen presses hårdt sammen – kompressionsforholdet skal være højt.

Men hvis for meget benzin komprimeres for hårdt, tager motoren skade.

Det geniale ved den nye motortype er, at den ved almindelig kørsel benytter et højt kompressionsforhold og kun bruger lidt benzin.

Men hvis den skal bruge mange kræfter til fx en overhaling, sænker den på millisekunder kompressionsforholdet og sprøjter mere benzin ind i cylindrene.

Superkræfter og 25% mindre benzinforbrug

Den nye motor har omkring 250 hk og bruger ca. 25% mindre benzin end en almindelig motor med ligeså mange kræfter.

Producenten har brugt mere end 20 år på at udvikle den nye motortype.

© NISSAN

Det japanske luksusbilmærke Infiniti sender den første model med VC-T-motor på gaden i 2018.