Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Airbus-fly flyver 5500 km/t
Transport - Fly

Airbus-fly flyver 5500 km/t

Flyproducenten Airbus vil barbere rejsen fra Tokyo til Los Angeles ned til bare tre timer med et nyt overlydsfly, som flyver uden de berygtede overlydsbrag.

Airbus giver de civile overlydsfly et stærkt comeback. Med en tophastighed på fire en halv gange lydens hastighed – cirka 5500 km/t – skal den franske flyproducents nye fly krydse Stillehavet på bare tre timer, en rejse, der varer 11 timer med nutidens rutefly.

Airbus-flyet bliver ikke kun mere end dobbelt så hurtigt som Concorden, men retter også op på problemerne med overlydsbragene og brændstofforbruget.

Lav luftmodstand gør Airbus lynhurtig

Flyet er udstyret med trekantede deltavinger, to typer af jetmotorer og en raketmotor. De skal tilsammen få flyet op i fart.

Flyets to turbojetmotorer, som er monteret på undersiden af flyet, får flyet i luften og kan trækkes ind i skroget, når de ikke er i brug. På den måde mindskes luftmodstanden.

Airbus-flyet bryder lydmuren

Den kraftige raketmotor løfter flyet videre op i 15-20 kilometers højde i en næsten lodret vinkel. Undervejs bryder flyet lydmuren, men den stejle vinkel sørger for, at det frygtede overlydsbrag ikke høres på landjorden.

Raketmotoren gemmes herefter væk under en luge, og to ramjetmotorer, som kun virker i hastigheder over 500 km/t, overtager til sidst flyvningen.

Flyet, der blot er det seneste af flere nye bud på civile overlydsfly, eksisterer indtil videre kun som tegninger i et dokument. Det er derfor uvist, hvornår det superhurtige Airbus-fly får luft under vingerne.

Tre typer motorer får Airbus i vejret

Flyet er udstyret med to turbojetmotorer, to ramjetmotorer og en raketmotor, som tilsammen skal få flyet op på ca. 5500 km/t.

1. Flyet letter med en hastighed på 350 km/t ved hjælp af turbojetmotorerne.

2. Med raketmotoren tændt begynder en næsten lodret opstigning til en højde af 15-20 km.

3. Flyet overskrider lydens hastighed, men pga. den stejle vinkel høres overlydsbraget ikke.

4. Flyet når en højde på 30-35 km, og de to ramjetmotorer får farten op på 5500 km/t.

Fra Concorde til Airbus: Overlydsflyene er tilbage

Med det nye overlydsfly fra Airbus får civile overlydsfly et comeback, efter lydmursbragene for bare et årti siden tvang Concorden til at gå på pension. Læs mere om overlydsflyets genkomst i vores artikel:

Læs også:

Fly

Ulykker har gjort det sikkert at flyve

18 minutter
Fly

Spørg os: Hvorfor er der ikke GPS-sender i flys sorte bokse?

1 minut
Fly

STEM: Tør du flyve med en robot ved roret?

3 minutter

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

passowrd_reset.form.email_help
Ugyldig e-mailadresse

Indtast kode

Vi har sendt en email til med en kode
Fejl: Indsæt kode

Ny adgangskode

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul