C-17 fly

C-17 er luftens arbejdshest

Siden transportflyet C-17 lettede for første gang i 30 år siden, har det været indsat i klodens brændpunkter. Senest har det fragtet desperate afghanere ud af det totale kaos i lufthavnen i Kabul.

Siden transportflyet C-17 lettede for første gang i 30 år siden, har det været indsat i klodens brændpunkter. Senest har det fragtet desperate afghanere ud af det totale kaos i lufthavnen i Kabul.

Staff Sgt. Jacob N. Bailey, U.S. Air Force

Long Beach, Californien, 15. september 1991: Det amerikanske forsvars nye transportfly McDonnell Douglas C-17 Globemaster letter for første gang.

Med et vingefang på mere end 50 meter og en lastevne på næsten 80 tons bliver det store fly i de kommende årtier et lastvognstog på himlen, som fragter gods, nødhjælp og soldater kloden rundt.

I august 2021 fik flytypen en nøglerolle, da Taliban overtog magten i Afghanistan og desperate civile skulle evakueres fra lufthavnen i Kabul.

Udviklingen af C-17 var en langsommelig proces, som strakte sig over mere end et årti, fordi kravene til flyet var tårnhøje. Det skulle være markant hurtigere end det kendte Hercules-transportfly, som det skulle afløse, have større lastevne men samtidig kunne starte og lande på en meget kort bane.

C-17 kan klare sig med en startbane på omkring 900 meter, og fuldt lastet kan det lande på bare 1067 meter. Et almindeligt passagerfly skal bruge op imod dobbelt så meget bane.

C-17, Canada, transportfly

C-17 Globemaster kan laste næsten 80 tons.

© Adrian Pingstone

FAKTA: C-17 Globemaster

Produktionsår: 1991-2015
Længde: 53 meter
Vingefang: 52 meter
Vægt: 128 tons
Lastevne: 77,5 tons
Marchhastighed: 830 km/t
Rækkevidde: 5000-8000 km
Antal bygget: 279

Siden jomfruflyvningen for 30 år siden, har C-17 været benyttet i militære og humanitære operationer verden over, heriblandt:

  • Indsættelse af faldskærmtropper i Irakkrigen i 2003
  • Fast rutefart til forskningsstationen McMurdo i Antarktis
  • Nødhjælpstransport ved naturkatastrofer som fx orkanen Katrina og transport af materiel og tropper til militærbaser overalt på kloden.

Det er også C-17 transportfly, som fragter pansrede limousiner, helikoptere og andet udstyr i forvejen, når USAs præsident rejser ud i verden.

C-17, limousine

Flyet har været anvendt til en lang række specialopgaver. Fx til transport af USAs præsidents limousiner.

© D. Winslow

Produktionen af C-17 blev indstillet i 2015, da flyproducenten Boeing havde overtaget fabrikken og i alt 279 C-17’ere var blevet bygget.

Da flyproduktionen stoppede, fortsatte fabrikken med at producere reservedele frem til 2017, og det driftsikre transportfly vil formentlig være på vingerne i mindst tre-fire årtier endnu.

VIDEO: Få en rundtur i C-17 Globemaster