Boom Supersonic
Boom Supersonic, Overture, Concorde, overlydsfly

Concordens grønne afløser letter i 2025

Overture er navnet på et nyt overlydsfly, som snart kommer på vingerne. Flyet ligner Concorden, men det støjer langt mindre, og det skal flyve på en særlig type CO2-neutralt brændstof.

Den 24. oktober 2003 landede Concorden efter sin sidste kommercielle flyvning. I 27 år var den britisk-franske flytype det eneste overlydsfly i rutefart, men til sidst blev det for dyrt at holde i drift. Concorden måtte på pension.

Siden har flere flyproducenter haft planer om at genoplive overlydsflyvning, og nu er Boom Supersonic nået et stort skridt nærmere at få deres superhurtige passagerfly, Overture, på vingerne.

Et af verdens største luftfartsselskaber, United Airlines, har netop bestilt 15 overlydsfly hos Boom Supersonic, og samtidig har de to firmaer aftalt at gå sammen om at udvikle flyet og det særlige brændstof, det skal benytte.

København-New York på 3 timer

Concorden blev konstrueret i 1960’erne, og med Overture skal ingeniørerne begynde helt forfra.

På afstand kommer Overture til at ligne Concorden med det karakteristiske trekantede design, men det nye skrog skal konstrueres af moderne, lette kompositmaterialer.

Motorerne bliver også en helt ny støjsvag type, som kan skubbe det 80 tons tunge fly afsted med 2000 km/t uden brug af såkaldte efterbrændere. Concorden var tvunget til at bruge efterbrændere, som gav flyet et skyhøjt brændstofforbrug.

Overlydsflyet bliver i første omgang indsat på ruter fra Europa over Atlanten til USA.

Boom Supersonic

Overture flyver godt dobbelt så hurtigt som et almindeligt passagerfly.

Boom Supersonic

Ombord bliver der plads til 88 passagerer – alle på businessclass.

Boom Supersonic

Netop brændstoffet har Boom Supersonic et særligt fokus på. Forbruget nedbringes ved at optimere aerodynamikken, og det brændstof, som Overture bruger, skal være såkaldt SAF, sustainable aviation fuel.

SAF er bæredygtigt flybrændstof, som skal fremstilles af affald fra landbruget i stedet for råolie. Det skal efter planen gøre flyet CO2-neutralt.

Overture letter første gang i 2025 og skal indsættes i drift i 2030.