Eviation & Matti Blume
Tegning af det elektriske fly Alice i luften

Det elektriske passagerfly letter i 2022

Flyproducenten Eviation har skabt et mere miljøvenligt alternativ til traditionel flytransport: det elektriske fly Alice - og om bare to år bliver det muligt for passagerer at stige på og flyve med.

Allerede om få år bliver det muligt som passager at tage et elfly.

Flyproducenten Eviation har nu fået de første bestillinger på deres nisæders elektriske fly ved navn Alice.

Flyet kommer i drift på ruter i det nordøstlige USA hos flyselskabet Cape Air, som opererer fra staten Massachusetts.

En prototype på elflyet Alice blev præsenteret i Paris i juli 2019. Allerede i 2022 skal det i drift i det nordøstlige USA.

© Eviation & Matti Blume

Det første elfly af sin slags

I modsætning til andre kommende elfly er Alice helt fra grunden designet til at flyve på el.

Motorerne bag de tre propeller drives af litium-ion-batterier med en kapacitet på 900 kilowatt-timer. Til sammenligning kan batterierne i en elbil som Tesla Model S levere ca. 60 kilowatt-timer.

Flyets batterier giver det en rækkevidde på omkring 1000 km, når de er fuldt opladet.

For hver time, flyet er i luften, skal batterierne bagefter lades op i en halv time.

Af flyets maksimalvægt på 6350 kg udgør batterierne alene 3700 kg.

De er fordelt i flere moduler på flykroppen og vingerne, og ligesom flyets motorer kan modulerne fungere som backup for hinanden.

Elfly vinder på flere parametre

Flyets normalhastighed bliver på 445 km/t, og sammen med den begrænsede rækkevidde betyder det, at det er velegnet til mellemdistanceruter.

Der er flere fordele ved det eldrevne fly i forhold til traditionelle fly.

Først og fremmest er det mere miljøvenligt, men det er også mere økonomisk, når det er i drift.

Dels er strøm billigere end flybrændstof, dels er elflyet lettere at vedligeholde, fordi der er langt færre bevægelige dele i motorerne.

Og endelig støjer elfly betydelig mindre end traditionelle fly.