Et fly, som har både passagerkabine og lastrum bygget ind i vingerne, er kommet et skridt nærmere virkeligheden.
Hollandske forskere ved Delft University of Technology har nu gennemført den første prøveflyvning af en model af flyet, som har fået navnet Flying-V.

Testflyvningen af en 22,5 kg tung model har bevist, at designet bag Flying-V er flyvedygtigt. I fuld størrelse skal flyet rumme over 300 passagerer.
Testflyvningen af den tre meter brede model skulle vise, hvor stabilt flyet er i luften, og hvor høj hastighed der skal til for at få det i luften.
Ifølge forskerne var flyvningen en succes, da modellen lettede allerede ved 80 km/t. Ved landingen satte flyet dog næsen ned først, hvilket betyder, at flyets tyngdepunkt skal flyttes længere bagud.
VIDEO: Se testen af Flying-V
Udviklingen af Flying-V støttes af flyselskabet KLM, og testflyvningen blev foretaget i samarbejde med det store europæiske flyfirma Airbus.
I fuld skala skal flyet matche en Airbus A350, så det skal kunne rumme mindst 314 passagerer og 160 kubikmeter lastrum.

Flying-V bliver kortere end en Airbus A350, men får det samme vingefang på ca. 65 meter. Dermed kan Flying-V bruge den samme infrastruktur i lufthavne som fx gates og landingsbaner.
Dermed vil flyet kunne løse de samme opgaver som de bedste passagerfly i dag, men med et energiforbrug, som er 20 procent lavere, fordi V-designet både gør flyet lettere og giver det bedre aerodynamiske egenskaber.
Desuden vil der i 2050, hvor flyet forventes færdigt, være grønnere flybrændstof til rådighed, så CO2-aftrykket bliver endnu mindre.