Shutterstock

Einstein guider: Sådan boarder du hurtigst et fly

Teorien bag Einsteins rumtid har nu hjulpet fysikere, til at finde ud af, hvem der skal ombord på flyet som de første.

Det kommer måske lidt som en overraskelse, men fysikere har i flere år grublet over, hvordan flyselskaber hurtigst muligt får boardet alle deres passagerer.

Nu har et hold fysikere fundet ud af, at det er hurtigst at lade de langsomme passagerer komme på flyet først.

Passagerer, der boarder et fly, vil være i bevægelse, indtil de når deres plads, eller indtil de er blokeret af andre passagerer, der optager midtergangen.

En passagers evne til at forsinke andre passagerer afhænger derfor af deres position i køen og deres tildelte plads på flyet.

Flyet skal fyldes op i bølger

Tilbage i 2011 påviste forskere, at fly boardes optimalt, ved at folk går ombord på flyet i bølger. Passagerer, der sidder tæt på hinanden i flyet, bør være adskilt i køen, og gå ombord i hver deres bølge.

En bølge kunne eksempelvis bestå af passagerer, hvis sæder er adskilt af et bestemt antal rækker. Et andet eksempel kunne være at boarde de passagerer, der har vinduespladsen først. Derefter den midterste plads og til sidst pladsen ved midtergangen. Nøglen er at, få flest mulige passagerer til at sætte sig samtidigt.

Et nyt hold forskere har nu valgt at analysere problemet ved brug af den samme geometri, som beskriver rumtiden i Einsteins specielle relativitetsteori.

relativitetsteori
©

Einsteins rumtid er Universets fjerde dimension

Ifølge Einsteins rumtid kan to begivenheder være adskilt af enten rum eller tid, men ikke af begge parametre samtidigt.

Altså:

Hvis to passagerer er adskilt af tid:

  • Når to passagerer står tæt på hinanden i køen, men sidder langt fra hinanden i flyet, er der en højere sandsynlighed for, at der opstår en tidsmæssig adskillelse.
  • Effekten på boarding: Den tidsmæssige adskillelse vil ses, som at den ene passager blokerer den anden for at nå sin plads.

Hvis to passagerer er adskilt af rum:

  • Når to passagerer sidder tæt på hinanden i flyet, men står langt fra hinanden i køen, vil der ikke være nogen tidsmæssig adskillelse, og de vil i stedet være rumligt adskilt.
  • Effekten på boarding: Fordi passagernes placering i køen er optimal i forhold til deres placering i flyet, er de rummeligt adskilt og kan derfor sætte sig ned samtidigt.

Lad de langsomste passagerer komme på flyet først

Flyselskaber har forsøgt sig med en række forskellige metoder i håb om at optimere boarding-tiden mest muligt. Heriblandt at lade hurtigere passagerer boarde først, fylde flyet op fra bagenden eller blot helt tilfældig boarding.

De nye forskningsresultater fastslår, at bølge-metoden stadig er den hurtigste. Men forskerne påviser desuden, at det er op mod 28 procent hurtigere, at lade langsommere passagerer boarde som de første.

Langsomme passagerer, som forældre med småbørn eller gangbesværede, har brug for mere tid til at placerer deres bagage og sætte sig ned. At lade hurtigere passagerer boarde, mens de langsommere passagerer finder deres plads, optimerer boardingen.

Resultaterne viser, at tre til fire hurtige passagerer kan nå at finde deres plads, inden en langsom passager har sat sig bagerst i flyet.