Polfoto/PANA/Ritzau Scanpix
Ulykkesstedet for det japanske fly JAL 123

De værste flystyrt i historien

Flystyrt er sjældne, men på grund af de mange passagerer om bord, er dødeligheden ofte høj, når ulykken sker. To af de tre værste flystyrt i historien skyldtes, at fly stødte sammen i luften eller på landjorden.

Hvert år sker der flere flystyrt, men antallet er minimalt i forhold til, hvor mange fly, der letter hver eneste dag.

I 2019 var der knap 69 millioner flyvninger globalt, hvilket svarer til 188.901 flyvninger dagligt. Samme år var der 86 flystyrt med større kommercielle fly, og heraf resulterede otte af ulykkerne i dødsfald. I alt døde 257 mennesker i flystyrt i 2019.

Verdens værste flystyrt

Selvom det generelt er få, der mister livet i flystyrt, er der nogle ulykker, der er endt så katastrofalt, at de er gået over i historien.

Her er listen over verdens værste flystyrt.

10. Dårlig vedligeholdelse var årsag til flystyrt

Ulykkesstedet for American Airlines Flight 191

Et overblik over ulykkesstedet for American Airlines Flight 191.

© United States Federal Aviation Administration
  • Årstal: 1979
  • Omkomne: 273
  • Overlevende: 0

Kort efter afgang styrtede American Airlines Flight 191, en McDonnell Douglas DC-10-10, ned i Chicago O'Hare International Airport.

Flystyrtet, der er det værste i USA’s historie, skyldes dårlig vedligeholdelse.

Da flyet lettede, rev motoren i venstre side sig løs fra flyets venstre vinge, hvilket satte flyet ud af balance og gjorde det umuligt at styre.

Alle om bord på flyet døde.

9. Kraftige vindstød førte til flystyrt over Iran

  • Årstal: 2003
  • Omkomne: 275
  • Overlevende: 0

På trods af dårligt vejr fløj et iransk militærfly, en Ilyushin II-76, den 19. februar 2003 afsted fra Zahedan med 275 passagerer om bord.

Blandt passagererne var flere medlemmer af den uafhængige iranske revolutionsgarde, Islamic Revolutionary Guard, på vej på en hemmelig mission.

Midt i stormene forsvandt flyet pludselig fra radaren og kort tid efter hørte lokale i området omkring Kerman et højt brag.

Flyet var styrtet ind i de 3500 meter høje bjerge, der omslutter Kerman-provinsen.

Alle om bord omkom og ulykken står tilbage som det værste flystyrt på iransk territorium

Partnair Flight 394 der styrtede ned i Skagerak

Charterflyet Partnair Flight 394, der styrtede ned i Skagerak.

© Gary Watt

Det værste flystyrt i Danmark skete over Skagerak

  • Årstal: 1989
  • Omkomne: 55
  • Overlevende: 0

Den 8. september 1989 lettede et charterfly, et Partnair Flight 394, fra Oslo.

Ombord var fem besætningsmedlemmer og 50 passagerer, der alle skulle til Hamborg for at se rederiet Wilhelmsen Lines nyeste skib blive døbt.

De nåede dog ikke længere end til Skagerak, før flyet begyndte at dreje skarpt til højre. Kort efter var flyet ikke længere synligt på radaren.

Flyet var styrtet i havet 15 km nord for Hirtshals med en voldsom fart.

Årsagen til det værste flystyrt på dansk territorium var, at flyets generator forinden var blevet repareret med reservedele, som ikke levede op til de originale bolte.

Flyets hale brød sammen og fik flyet til at styrtdykke fra syv kilometers højde.

8. USA beskød iransk passagerfly

Frank C. Carlucci og William J. Crowe Jr.

Den daværende amerikanske forsvarsminister Frank C. Carlucci og den daværende formand for Joint Chiefs of Staff William J. Crowe Jr. ved et pressemøde om nedskydningen.

© Ukendt
  • Årstal: 1988
  • Omkomne: 290
  • Overlevende: 0

Under Iran-Irak krigen beskød det amerikanske flådeskib USS Vincennes passagerflyet Iran Air Flight 655, en Airbus A300-200 airliner, med et jord-til-luft missil.

Det iranske fly havde kurs mod Dubai, men blev skudt ned over Hormuz-strædet.

Efterfølgende hævdede amerikanske autoriteter, at besætningen på USS Vincennes havde forvekslet passagerflyet med et militærfly på vej til at angribe.

Det amerikanske militær påstod at have kontaktet det iranske fly inden nedskydningen, mens iranske myndigheder påstod, at passagerflyet sendte signal om, at det var et kommercielt fly.

Episoden medførte stor kritik af USA, hvilket førte til, at daværende præsident Ronald Reagan gav Iran en officiel undskyldning.

7. Malaysisk fly skudt ned over Ukraine

Rester efter Malaysia Flight 17

Malaysia Flight 17 blev skudt ned af et jord-til-luft missil.

© Ministerie van Defensie
  • Årstal: 2014
  • Omkomne: 298
  • Overlevende: 0

Sommeren 2014 blev Malaysia Airlines Flight 17, et Boeing 777-200ER, skudt ned over Ukraine. Flyet afgik fra Amsterdam med 298 mennesker om bord, hvoraf størstedelen var af hollandsk nationalitet.

Flyet havde kurs mod Kuala Lumpur, men i luftrummet over Donbass-regionen tæt ved den ukrainsk-russisk grænse blev flyet skudt ned af et jord-til-luft missil.

Samme år var der opstået konflikter i regionen i forlængelse af Den ukrainske revolution og Krimkrisen. Mens ukrainske myndigheder beskyldte de pro-russiske separatister i Donbass for nedskydningen, fralagde de russiske myndigheder sig ansvaret for flystyrtet.

Konflikten i Østukraine hærger stadig i 2021, og årsagen til flystyrtet over Ukraine er endnu ikke opklaret.

6. Brændende fly nødlandede i Riyadh

Saudia flight 163 efter ulykken

Store dele af Saudia flight 163 var brændt væk, da branden endelig blev slukket.

© FAA
  • Årstal: 1980
  • Omkomne: 301
  • Overlevende: 0

Den 19. august 1980 gik der ild i bagagerummet på et Saudi Arabian Airlines Flight 163, et Lockheed L-1011. Alt imens flypersonalet forsøgte at nødlande, brændte flammerne hul i bagagerummets loft og ilden spredte sig til flyets kabine.

Flyet nåede at lande i Riyadh, men flykaptajnen fik ikke igangsat evakuering, før alle passagerer var blevet bevidstløse af de giftige gasser fra ildebranden.

301 passagerer og personale døde inden redningsfolkene kunne nå at få dem ud af det brændende fly.

5. Bombe om bord på fly fra Canada

Irske sømænd bjerger lig fra Air India 182

Irske sømænd bjerger lig fra det nedstyrtede fly Air India 182.

© Irish Defence Forces
  • Årstal: 1985
  • Omkomne: 329
  • Overlevende: 0

Den 23. juni 1985 placerede canadiske terrorister en bombe om bord på et Air India Flight 182, et Boeing 747-237B, fra Canada til Indien.

Inden flyets afgang havde canadiske autoriteter fået besked om, at der var risiko for bombeangreb på grund af en konfliktoptrapning mellem sikher og hinduer i Canada.

Flyet lettede alligevel og først da flyet var tæt ved den irske kyst, eksploderede bomben og 329 omkom.

Resterne fra det bombede fly landede i Atlanterhavet.

4. Åben baggagelem var skyld i flystyrt over Paris

  • Årstal: 1974
  • Omkomne: 346
  • Overlevende: 0

En lille forseelse førte den 3. marts 1974 til et af de værste flystyrt i historien.

Under en mellemlanding i Paris fik en ansat på et Turkish Airlines Flight 981 ikke lukket bagagelemmen ordentligt, hvilket fik fatale konsekvenser.

Kort efter afgang blæste lemmen op og blev revet af, hvilket skabte en eksplosion.

Kabler blev revet over og piloterne mistede kontrollen over flyet, der styrtede til jorden og landede i Ermenonville-skoven i nærheden af Paris.

3. Flysammenstød i luften ved New Delhi

Boeing 747 fra Saudi Arabian Airlines

Den saudiske jumbojet kolliderer med et kazakhstansk fly, da de kazakhstanske piloter ikke havde forstået den engelske flyveleder ordentligt.

© Andy kennaugh
  • Årstal: 1996
  • Antal omkomne: 349
  • Overlevende: 0

En Boeing 747 fra Saudi Arabian Airlines var netop lettet fra lufthavnen i New Delhi i Indien, da det blev torpederet af en Ilyushing Il-76 fra Kazakhstan Airlines, der var på vej til at lande.

Ved kollisionen, der skete i 4300 meters højde over landsbyen Charkhi Dadri, ramte det kasakstanske fly den saudiske jumbojets venstre vinge med halen, og begge flydele blev kappet af.

Alle 312 ombordværende på det saudiske fly og 37 på det kasakstanske fly omkom.

Flystyrtet skyldtes, at de kasakstanske piloter, pga. dårlige engelsk-kundskaber, var gået ned i en lavere højde, end flyvelederen havde anvist.

2. Japansk flystyrt efter fejl-reparation

Ulykkesstedet for det japanske fly JAL 123

Boeing 747'eren fra Japan Airlines styrtede i et skovklædt bjergområde nordvest for Tokyo efter 32 minutters flyvning uden halefinne.

© Polfoto/PANA/Ritzau Scanpix
  • Årstal: 1985
  • Antal omkomne: 520
  • Overlevende: 4

Under en kort indenrigsflyvning punkterede trykkabinen på JAL 123, en Boeing 747 fra Japan Airlines, kort efter starten fra lufthavnen i Tokyo.

Overtrykket flåede halefinnen af, og samtidig blev rørene i flyets hydrauliksystemer revet over og tømt for hydraulikvæske.

Selv om piloterne ikke længere kunne styre flyet, fløj den store maskine videre i 32 minutter, inden det styrtede ned i et bjergområde.

Fire kvindelige passagerer overlevede mirakuløst. De sad alle i venstre side nær flyets hale, hvilket var det eneste område, der stadig var intakt efter styrtet.

Ulykken skyldtes en forkert udført reparation efter en hård landing syv år tidligere.

Med 520 omkomne er flystyrtet det mest dødbringende med kun et enkelt fly involveret.

1. Verdens værste flystyrt skete på Tenerife

Rester efter flystyrt på Tenerife i 1997

Haleror og vragdele lå spredt ud over Los Rodeos-lufthavnens startbane efter verdenshistoriens værste flystyrt den 27. marts 1977

© Tony Comiti/Sygma/Getty images
  • Årstal: 1977
  • Antal omkomne: 583
  • Overlevende: 61

Historiens værste flystyrt fandt sted på landjorden, i lufthavnen på den spanske ferieø Tenerife. Katastrofen indtraf, da to Boeing 747-fly stødte sammen på landingsbanen, som var indhyllet i tæt tåge.

Det ene af flyene, fra hollandske KLM, havde 248 om bord, mens det andet, fra Pan-Am, havde 396 om bord.

Uden at vente på tilladelse lod KLM-kaptajnen sit fly tordne ned ad startbanen i den tro, at den var fri.

For sent opdagede han det andet fly.

Ved sammenstødet brød Pan Am-flyet i brand, og kun 61 af de ombordværende reddede livet. Samtlige 248 om bord på KLM-flyet omkom.