Forstå g-kræfter på 2 minutter: Kraftig acceleration slukker for hjernen
Jagerpiloter bliver udsat for ekstreme g-kræfter, der kan få blodet til at løbe fra hjernen. Bevidstløse piloter er en hyppig årsag til styrt i USA's luftvåben, men nu skal en sensor i hjelmen slå alarm, hvis piloten er ved at gå i sort.

Ved hurtige manøvrer kan piloten få for lidt blod til hjernen og i værste fald miste bevidstheden, så flyet styrter.
PROBLEMET:
Hurtige manøvrer presser kroppen
Den acceleration, en person bliver udsat for, måles i g. Når vi står stille på Jordens overflade, oplever vi en g-påvirkning på én. En pilot, der fx stiger hurtigt eller svinger skarpt, bliver udsat for flere g, som gør kroppen flere gange så tung.
Problemet er, at hjertet skal arbejde hårdere for hver ekstra g. Kroppen har brug for et blodtryk på 0,29 bar, for at der kommer ilt nok til hjernen, men ved 5 g kræver det et tryk på 1,4 bar.
Resultatet af stærk g-påvirkning er derfor, at hjernen kommer til at mangle ilt, så piloten i værste fald bliver bevidstløs.
SKRÆKSCENARIET:
Bevidstheden går i sort
Mellem 1982 og 2001 styrtede 29 piloter i det amerikanske luftvåben, U.S. Air Force, fordi de mistede bevidstheden på grund af kraftig g-påvirkning.
Synsforstyrrelser er det første symptom på, at accelerationen dræner hjernen for blod. Farverne begynder at forsvinde, så piloten ser verden i gråtoner.
Fænomenet kaldes “greyout” og er et klart tegn på, at piloten nærmer sig blackout, hvor man midlertidigt bliver blind. Hvis flyet ikke rettes op, mister piloten bevidstheden, såkaldt G-LOC, og risikerer at styrte, men tilstanden kan også i sig selv være dødelig.