© GETTY IMAGES

Hvorfor er der ikke GPS i de sorte bokse?

I 2014 forsvandt Malaysia Airlines Flight 370 sporløst og er aldrig blevet fundet. Men burde store passagerfly ikke være udstyret med en GPS-sender?

28. november 2017 af Redaktionen

Selvom forsvundne fly hører til sjældenhederne, har Malaysia Airlines Flight 370, der forsvandt i Det Indiske Ocean i 2014, rettet søgelyset mod de sorte bokse, som flyets orange “flight recordere" populært kaldes. 

For at en flight recorder kan lokaliseres i havet, er den typisk udstyret med en akustisk sender, der aktiveres ved kontakt med vand og udsender et lydsignal én gang i sekundet i 30 dage, indtil batteriet løber tør.

Den akustiske sender er valgt, fordi radiosignaler og GPS blokeres under vand, og de ville derfor ikke have været til nogen hjælp i Flight 370’s tilfælde. 

Men nu er flyproducenten Airbus på vej med en ny type sort boks, som i tilfælde af styrt bliver skudt ud af flyet og kan flyde på havoverfladen. Flyene vil stadig have en Cockpit Voice and Data Recorder fastmonteret forrest i flyet, som også optager piloternes samtale i cockpittet.

Dermed vil efterforskerne af flystyrt få to kopier af kommunikationen fra fly og piloter at gå efter.

Er du vild med teknologi, så læs mere i Illustreret Videnskab.

Ny sort boks kan flyde

Fra 2019 er Airbus’ fly udstyret med en ny type sort boks, som løsnes ved styrt og kan flyde på vandet.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.