FYR!

Flyet stiger til sin flyvehøjde i ét langt stræk efter at være skudt af sted med katapult.

© AIRBUS S.A.S
Transport - Fly

Katapult skal slynge fly i luften

I fremtiden bliver du måske skudt på ferie med katapult. Flyproducenten Airbus vil erstatte de tunge flymotorer med et skinnesystem, der trækker ruteflyene i luften.

Du sidder i et fly og glæder dig til din første sangria. Pludselig mærker du et skub i ryggen, der sender dig til vejrs, som om du sad i en rutsjebane.

Flyproducenten Airbus vil skyde fremtidens passagerfly af sted med katapult. Ideen, der er en del af Airbus’ vision for flytrafikken i 2050, skal både skære kostbare minutter af rejsetiden og spare CO2.

Lettere motorer sparer brændstof

Man behøver blot at lytte til motorernes brummen for at konstatere, at fly i dag bruger langt mere energi under starten end på resten af flyveturen.

For at kunne lette ved egen kraft er flyene udstyret med store og tunge motorer. Ved i stedet at installere den motorkraft i lufthaven vil Airbus skabe lettere fly, der bruger langt mindre brændstof.

Airbus forestiller sig, at flyet monteres i en skinne på en rullende katapult, der skubber det op i fart og sender det på vingerne med et skud energi i ryggen. Katapulten drives af elektromotorer, der får strøm fra vedvarende energikilder.

Føles som at køre i rutsjebane

I dag stiger fly i etaper med flere afbrydelser undervejs, men katapulten vil give flyet en konstant stigning, der både er hurtigere og udnytter energien langt mere effektivt.

Udfordringen er at finde en acceleration, der både er effektiv og udholdelig for passagererne. Målet er, at stigningen ikke skal udsætte dem for større g-kræfter end en fredelig børnerutsjebane.

Katapulten på startbanen trækker flyet op i fart, så det kan lette med små, miljøvenlige motorer.

© AIRBUS S.A.S

Læs også:

Fly

Fly svæver til kanten af rummet

5 minutter
Fly

Hvad er verdens hurtigste fly?

1 minut
Airplane landing on a runway
Fly

Lander alle fly i dag med autopilot?

0 minutter
Mest populære

Log ind

Fejl: Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
VisSkjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!