Flyet X-56A skal vise, om det er muligt at bruge ekstremt lange vinger på fly, uden at vingerne knækker.

© NASA
Transport - Fly

NASA afprøver elastiske vinger på fly

Lange og elastiske vinger kan gøre luftfarten mere brændstofvenlig.

Luftfarten er blandt de største syndere, når det kommer til luftforurening. Derfor undersøger forskere, hvordan flyene kan bygges mere brændstofvenlige.

Lange vinger gør fly grønnere

Ét af de områder, der bliver undersøgt, er vingernes udformning.

I teorien vil lange vinger gøre flyene mere grønne, men de er problematiske ved de lave hastigheder, som flyene har under takeoff og landing.

Ved en bestemt hastighed i forhold til vingens længde opstår en slags resonans mellem vingen og luften omkring den. Det får vingen til at flagre kraftigt, og i de værste tilfælde knækker den af.

Jo længere vingen er, des kraftigere er vingens udsving i luften.

Men nu skal et testfly undersøge, hvordan vingerne kan blive længere uden at gå på kompromis med sikkerheden.

Letvægtsvinger bliver testet

NASA har i samarbejde med flyproducenten Lockheed Martin skabt det ubemandede dronefly X-56A, som har et vingefang på 8,4 meter, mens den samlede længde af flyet kun er 2,3 meter. Vingefanget er dermed meget langt i forhold til længden.

X-56A er udstyret med elastiske letvægtsvinger, som NASA’s forskere håber kan modstå de kraftige udsving og holde maskinen flyvende.

De tidligere forsøgsfly med stive vinger er styrtet ned.

I løbet af 2018 skal flyet afprøve forskellige elastiske materialer og indsamle data om, hvor brugbare de er i forhold til den farlige flagren.

Læs også:

FYR!
Fly

Katapult skal slynge dit rutefly i luften

1 minut
Plane landing
Fly

Hvorfor slukkes lyset i flyet?

0 minutter
Antonov Airplane
Fly

Hvilket fly er det største nogensinde?

0 minutter

Log ind

Fejl: Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
VisSkjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!