Sådan ændrer fly retning i luften

Krængeror, højderor, flapper og spoilere. Et fly har mange styreflader, der hver især påvirker flyets retning i luften ved at flytte rundt på opdriften.

Akrobatfly er en særlig type fly, der er bygget specielt til at have stor manøvredygtighed.

© SHUTTERSTOCK

Et fly holder sig svævende takket være en opdrift, som skabes af vingernes bevægelse gennem luften.

Vingens profil er udformet på en måde, så luften bevæger sig hurtigere langs oversiden end langs undersiden.

Under vingen er trykket derfor højere end over vingen, og luften giver dermed vingen et opadrettet skub.

I en ny type vinge går flapperne i ét med resten af vingeprofilen og kan styres meget præcist.

© FLEXSYS

Styreflader flytter rundt på opdriften

Jo hurtigere flyet bevæger sig igennem luften, jo stærkere er opdriften på vingerne. Når det opadrettede skub bliver kraftigt nok til at bære flyets vægt, letter det fra jorden. Flyets styreflader justerer og flytter rundt på opdriften på vingerne.

Blandt de vigtigste er de to krængeror, som styrer flyets rulning omkring dets egen længdeakse.

Når piloten drejer flyrattet mod højre, vippes det højre krængeror op, hvilket sænker den højre vinges opdrift, mens det venstre vipper nedad og øger opdriften. Flyet får et større skub opad på venstre vinge og ruller mod højre.

Sådan virker flyets forskellige ror