Verdens største passagerfly flyver tre timer på madolie

Det oser langt væk af grønne transporter, når verdens største passagerfly kan flyve 100 procent på bæredygtigt brændstof.

Det oser langt væk af grønne transporter, når verdens største passagerfly kan flyve 100 procent på bæredygtigt brændstof.

Wikimedia Commons / Riik@mctr

For første gang nogensinde har et Airbus 380-fly gennemført en tre timer lang flyvning med 100 procent genbrugt madolie som sit hovedbrændstof.

Verdens største passagerfly med tilnavnet ’superjumbo’ har plads til 545 sjæle fordelt på tre klasser, og en testversion af dobbeltdækker-flyet gennemførte den grønne flyvning fra Airbus-selskabets hjemby Toulouse i Frankrig, hvorefter det landede sikkert i den franske by Nice.

Fire dage senere gentog Airbus bedriften, hvor flyets Rolls-Royce Trent 900-motor igen blev fodret med en 27 ton tung og bæredygtig blanding af genbrugt madolie, landbrugsrester og ikke-fossile brændstoffer.

Inden for det seneste år har Airbus sendt tre typer testfly i luften og sikkert ned igen på bæredygtigt flybrændstof. Udover A380’eren gælder det selskabets A319Neo- og A350-fly, som er lettet og landet på lignende brændstof.

Reducerer CO2 med 80 procent

Flyselskaber som Air France, Lufthansa og Singapore Airlines benytter det 280 ton tunge Airbus 380-fly til sine langdistanceflyvninger, hvilket giver mørkegrønne løfter for fremtiden.

For med Airbus 380’s rækkevidde på knap 15.000 km kan det bæredygtige flybrændstof være med til at reducere CO2-udslippet med op til 80 procent på disse miljøfjendtlige flyvninger til den anden side af Jorden.

Airbus’ A380 testfly, MSN 1, letter fra Toulose-Blagnac lufthavnen i Frankrig fredag d. 25. marts kl. 08.43 lokal tid.

© Airbus S.A.S. / A. Doumenjou / Master Films

Udover miljøbesparelsen kan flyselskaberne glæde sig over, at det grønne brændstof er op til tre procent mere effektivt. Med en fortæring på 14 liter madolie per kilometer tæller de små marginaler i høj grad i luften.

Den grønne brændstofblanding koster dog op mod fem gange så meget som konventionelt flybrændstof, fordi produktionen stadig er forholdsvis ny og foregår i mindre mængder.

Det betyder derfor nok dyrere flybilletter i de første par år, hvis ikke staten støtter flybranchens grønne omstilling, som vi tidligere har set fra vindmølleindustrien.

Ingen CO2-udledning i 2050

Flyindustriens hovedorganisation IATA har som erklæret mål at flyve CO2-neutralt senest i 2050.

Målsætningen skal hovedsageligt opnås via nye brændstofsblandinger, som Airbus nu har sendt i luften.

Efterspørgslen efter denne type brændstof var i 2021 kun på 100 millioner liter ud af et samlet brændstofsforbrug på 200 milliarder liter.

Dermed er kun 0,05 procent af alverdens flybrændstof i dag bæredygtigt, hvilket dog forventes at stige markant i de kommende år, når flymotorer i højere grad bliver bygget til at kunne tage imod blandingsprodukter til at holde flyene miljørigtigt i luften.