Fremtidens metro forsøder pendlerlivet

Slut med overfyldte og forsinkede togvogne. Hvis det står til et engelsk arkitektfirma skal togene ud af undergrunden og erstattes af rullende fortove – der er hurtigere.

© NBBJ

En daglig pendlerrejse i undergrunden kan være en frustrerende oplevelse. Selvom turen ikke er specielt lang, går der meget tid med at stoppe og lade passagerer komme af og på. Det er fristende at tro, at det ville være hurtigere bare at gå – og det er det måske også.

Nogle metrostrækninger er så overfyldte og langsomme, at et rullende fortov faktisk ville være hurtigere. Det er for eksempel tilfældet i London’s befærdede metrolinje Circle Line.

Tre fortovs-spor får trafikken til at flyde

Derfor har det engelske arkitektfirma NBBJ udviklet idéen til et rullende fortov, som består af tre ”spor” med forskellige hastigheder:

  • Det langsomste tættest på ind- og udgange (4,8 km/t).
  • Et lidt hurtigere i midten (9,5 km/t).
  • Hurtigsporet længst væk fra perronen (14,4 km/t).
© NBBJ

Barberer fem minutter af Circle Line

Den simple løsning har en klar fordel: Rejsen foregår uden stop. I rask gang vil en morgenpendler kunne opnå en fart på 19 km/t i det hurtigste spor.

NBBJ har udregnet, at med den fart kan det lade sig gøre at gå hele metrostrækningen på 55 minutter – fem minutter hurtigere end toget.

Kan betjene tre gange flere passagerer

Den største fordel ved de rullende fortove er, at det uafbrudte flow af rejsende vil gøre metroen i stand til kunne betjene op mod tre gange flere passagerer.

Gangbælterne er dog kun på konceptstadiet og vil muligvis aldrig blive rullet ud i den engelske undergrund. Men NBBJ håber mest af alt, at den alternative idé kan få transportmyndighederne til at tænke i nye baner.