Gennembrud: Lastbil kører 128 km helt uden fører

Engang var tanken om selvkørende lastbiler på vores motorveje ren science fiction, men nu har en tonstung lastbil uden fører gennemført en længere strækning på offentlige veje i USA.

Engang var tanken om selvkørende lastbiler på vores motorveje ren science fiction, men nu har en tonstung lastbil uden fører gennemført en længere strækning på offentlige veje i USA.

TuSimple

En lastbil i den tungeste vægtklasse har for første gang tilbagelagt en længere strækning på offentlige veje – helt uden et menneske i kabinen eller menneskelig indblanding i det hele taget.

Turen strakte sig over 128 km og gik på tværs af de offentlige veje i delstaten Arizona, USA. Den 40 tons tunge lastbil kørte distancen på såkaldt niveau 4-autonomi fra start til slut.

Der findes seks niveauer for automatisering af biler

  • Niveau 0: Fører har 100 pct. kontrol over køretøj.
  • Niveau 1: Bil har fx adaptiv fartpilot eller automatisk parkering, men fører styrer og skal være fuldt opmærksom.
  • Niveau 2: Bil har kontrol over styring og hastighed, men fører skal være opmærksom og klar til at gribe ind.
  • Niveau 3: Bil har kontrol over styring og hastighed. Fører behøver ikke at være fuldt opmærksom, men skal være klar til at gribe ind hvis nødvendigt.
  • Niveau 4: Bil har fuld kontrol under bestemte betingelser, fx inden for et geografisk område eller ved køkørsel. Fører skal kunne gribe ind, men må både sove og se væk.
  • Niveau 5: Bil behøver hverken rat eller pedaler; fører er overflødig.

Niveauerne er defineret af Society of Automotive Engineers International og globalt anerkendte af bilindustrien. Kilde: SAE

Lastbil kan se op mod 1 km frem

Det er den amerikanske virksomhed TuSimple, der har udviklet den selvkørende teknologi, som gjorde turen mulig.

Teknologien kombinerer forskellige radarteknologier og HD-kameraer. Det giver lastbilen et 360-graders udsyn og evnen til at opdage forhindringer op mod 1 km længere fremme.

Evnen til at forstå vejforhold så langt fremme er afgørende for lastbiler i de tunge vægtklasser, da deres bremselængde på omkring 180 m er dobbelt så lang som almindelige personbilers.

Turen er kørt 1800 gange med fører

Den selvkørende lastbiltur blev foretaget i tæt samarbejde med de lokale myndigheder. For en sikkerheds skyld kørte der en politibil 800 m bag lastbilen, mens en observatør kørte 8 km foran.

Før lastbilen fik lov til at køre distancen på egen hånd, havde den kørt strækningen 1800 gange med en fører i kabinen, der var klar til at gribe ind hvis nødvendigt.

Virksomheden har offentliggjort den selvkørende bedrift i en pressemeddelelse med tilhørende videomateriale, der dokumenterer hele turen fra start til slut.

Se videoen herunder: