Fejlmanøvre sender 852 i døden

En septembernat i 1994 stævner færgen Estonia ud fra Tallinn i Estland. Trods voldsomme bølger tyder alt på en planmæssig overfart – lige indtil et metallisk smæld høres. En af Europas største færgekatastrofer er under opsejling.

Estonia 2014/14

Risto Ojassaar kan godt lide stormvejr og at sejle. Så da den 23-årige ester lidt over midnat 28. september 1994 kryber i sin køje, nyder han det syn, der møder ham, da han trykker næsen mod koøjet og spejder ud i mørket. Hvidskummende bølger rejser sig som tårnhøje mure af vand omkring Estonia og får skibet til at gynge lystigt.

Endnu kan han ikke vide, at aftenens forestilling har været både hans første og sidste på Estonia.

Fatalt sving til bagbord

Passagererne er helt uvidende om, at færgens bovport snart river sig løs på grund af, at hængslerne er underdimensionerede og ikke kan klare kræfterne fra den høje sø.

Denne video viser, hvordan hængslerne blev revet af, så vandet kunne fosse ind: (Det kan anbefales at slå lyden fra, da baggrundsmusikken ikke bidrager med noget nyttigt til historien.)

Da bovporten falder af, går der under en time, før den mægtige færge ligger på havets bund og har taget 852 menneskeskæbner med sig.

Grunden til, at katastrofen udvikler sig så hurtigt er blandt andet, at kaptajnen svinger færgen mod bagbord, hvilket på få minutter forværrer situationen.

Læs mere om Estonia-katastrofen

I Illustreret Videnskab nr. 14 finder du artiklen “Fejlmanøvre sender 852 i døden". Her kan du bl.a. læse om, hvad der sker med os mennesker, når vi står midt i en livstruende situation og om Estonia-passagerernes kamp for at komme ud af færgen, hvor gulvet pludselig blev til vægge.

Er du abonnent på Illustreret Videnskab kan du læse artiklen ved hjælp af knappen her