Det traditionelle maskinrum ombord er udskiftet med otte kamre til batterier, som lades op med grøn energi fra vandkraftværker. Fuldt opladet kan batterierne levere 6,8 MWh, svarende til batterier fra ca. 100 Teslaer. Batterierne giver skibet en topfart på 15 knob.
Yara Birkeland er udviklet og fremstillet i et samarbejde mellem den norske producent af kemikalier og gødning Yara og teknologiselskabet Kongsberg. Kongsberg skal integrere og fintune skibets systemer og sensorer, så det i fremtiden både kan fjernstyres og sejle med fuld autonomi, dvs. helt uden menneskelig indblanding.
På ruten mellem Porsgrunn og Brevik vil skibet skulle navigere i en smal fjord og sejle under to broer. Herudover skal der tages hensyn til kraftige strømme og en myriade af fartøjer som handelsskibe, lystbåde og kajakker.
Skibet har gennemført sin jomfrurejse fra Horten til Oslo, hvor det efter covid-relaterede forsinkelser er blevet fremvist for offentligheden.
Det forventes at gå i kommerciel drift i 2022, hvorefter en toårig prøveperiode vil afgøre, om det kan certificeres til fuld autonomi i norske farvande.