Skib, Norge, autonom

Historisk søsætning: Selvstyrende containerskib sejler på el

Ingen CO2-udledning og snart heller ingen besætning – et nyt norsk containerskib viser vejen til fremtidens transport til søs.

Ingen CO2-udledning og snart heller ingen besætning – et nyt norsk containerskib viser vejen til fremtidens transport til søs.

CFC

Det 80 m lange skib Yara Birkeland er eldrevet og teknologisk udstyret til at sejle uden besætning i fremtiden. Dette kan øge sikkerheden i de travle farvande, da mange uheld skyldes menneskelige fejl.

Skibet kan fragte op mod 3200 tons, svarende til 120 containere ad gangen. Det skal på forsøgsbasis transportere gødning på en 13 km lang rute mellem byerne Porsgrunn og Brevik i det sydøstlige Norge.

Selvom ruten er relativt kort, vil skibet overflødiggøre 40.000 dieseldrevne lastbilture årligt, med en forventet besparelse på 678 tons CO2.

Selvsejlende, Norge, Yara

Projektleder på Yara Birkeland Jostein Braaten fremviser et af skibets otte batterikamre.

© REUTERS/Victoria Klesty

Det traditionelle maskinrum ombord er udskiftet med otte kamre til batterier, som lades op med grøn energi fra vandkraftværker. Fuldt opladet kan batterierne levere 6,8 MWh, svarende til batterier fra ca. 100 Teslaer. Batterierne giver skibet en topfart på 15 knob.

Yara Birkeland er udviklet og fremstillet i et samarbejde mellem den norske producent af kemikalier og gødning Yara og teknologiselskabet Kongsberg. Kongsberg skal integrere og fintune skibets systemer og sensorer, så det i fremtiden både kan fjernstyres og sejle med fuld autonomi, dvs. helt uden menneskelig indblanding.

På ruten mellem Porsgrunn og Brevik vil skibet skulle navigere i en smal fjord og sejle under to broer. Herudover skal der tages hensyn til kraftige strømme og en myriade af fartøjer som handelsskibe, lystbåde og kajakker.

Yara, Norge, selvsejlende

En model af Yara Birkeland blev for første gang præsenteret i Trondheim i september 2017.

© Yara International ASA

Skibet har gennemført sin jomfrurejse fra Horten til Oslo, hvor det efter covid-relaterede forsinkelser er blevet fremvist for offentligheden.

Det forventes at gå i kommerciel drift i 2022, hvorefter en toårig prøveperiode vil afgøre, om det kan certificeres til fuld autonomi i norske farvande.