Robotbåd stævner ud i Amsterdams kanaler

Ingeniører har udviklet en båd, som selv kan navigere, og de tester den på den sværeste bane i verden: Amsterdams kanaler.

Ingeniører har udviklet en båd, som selv kan navigere, og de tester den på den sværeste bane i verden: Amsterdams kanaler.

MIT CSAIL

Forskere og ingeniører fra Amerikanske MIT og Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions i Holland har sammen udviklet en autonom robotbåd, som nu er klar til at lægge fra land i Amsterdams kanaler.

Den elektriske båd kaldes Roboat og har en lasteevne på fem personer. Et fuldt opladet batteri giver op til ti timers sejlads.

Til at lægge ruten gennem storbyens befærdede kanaler bruger båden detaljerede kort og GPS, mens et system af 360-graderskameraer og lidar hjælper den til at navigere uden om forhindringer.

Roboat, drone, Amsterdam

Roboat bruger GPS, 360-graderskameraer og lidar til at finde vej.

© MIT CSAIL

Selve skroget er en universel aluminiumskonstruktion, mens overdelen kan tilpasses det aktuelle behov: Roboat er konstrueret til at kunne bruges til fx kanaltaxa eller affaldsindsamling, eller en række af Roboats kan koble sig sammen og blive til en midlertidig flydende bro.

Roboat sejler fuldstændig autonomt, men i et kontrolcenter kan en operatør overvåge op til 50 Roboats og gribe ind, hvis en af bådene møder uforudsete problemer, eller der sker en ulykke.

For ingeniørerne bag navigationssystemet er Amsterdams vidt forgrenede netværk af kanaler det perfekte testområde. Antallet af mulige forhindringer er stort, og hastigheden ikke så høj – fartgrænsen på vandet er 6 km/t.