Verdens største sejlskib får flyvinger

De store dieseldrevne fragtskibe bliver nu udfordret af en miljøvenlig konkurrent. Svenske skibsbyggere vil søsætte et 200 meter langt vinddrevet skib i 2024.

De store dieseldrevne fragtskibe bliver nu udfordret af en miljøvenlig konkurrent. Svenske skibsbyggere vil søsætte et 200 meter langt vinddrevet skib i 2024.

oceanbirdwallenius.com

Efter 100 år med kul og diesel som de dominerende drivmidler i verdens fragtskibe vender sejlskibet nu tilbage i en ny form. Svenske ingeniører er ved at udvikle verdens største sejlskib med et nyt koncept, hvor sejlene har form som fem gigantiske flyvinger.

Under navnet Oceanbird skal skibet søsættes allerede i 2024, og opgaven bliver i første omgang at sejle biler over Atlanten. I dag foregår det med ca. 450 skibe, som tilsammen bruger 40 tons diesel om dagen.

De 200 meter lange Oceanbird wordt, als hij in 2024 af is, het grootste schip dat op wind vaart.

© oceanbirdwallenius.com

Oceanbird vil være 12 dage om at krydse Atlanten. Det er længere tid end dieseldrevne skibe, men til gengæld spares klimaet for 90 procent af de drivhusgasser, et tilsvarende dieselskib udleder.

7000 biler vil sejlskibet Oceanbird kunne fragte over Atlanterhavet ad gangen. I god vind vil turen tage 12 dage.

Det vinddrevne skib bliver 32.000 tons tungt, 200 meter langt og 40 meter bredt, og de specielle sejl konstrueres som teleskopstænger, der kan skydes op og ned.

Sejlene sænkes under broer

I fuld højde når sejlene 80 meter op over skibets dæk og 100 meter op over havoverfladen. Når sejlene sænkes til den laveste position, er skibets samlede højde kun 45 meter. Den lave position er skibets måde at mindske vindtrykket på i hårdt vejr, og den gør det samtidig muligt at sejle under broer.

Sejlene på skibet Oceanbird har form som flyvinger. Ligesom teleskopstænger kan de skydes op og ned, så de kan række fra 45 til 100 meter op over havoverfladen.

© oceanbirdwallenius.com

Bag skibsprojektet står firmaet Wallenius Marine, konsulentfirmaet SSPA og KTH Royal Institute of Technology i Stockholm.

Ifølge Wallenius Marine er den største udfordring at få skibets skrog og sejl til at fungere som en aerodynamisk helhed, der giver mest mulig fart.

VIDEO: Se skibets sejl i funktion

Sejlene skal bygges af stål og kompositmaterialer, og de skal kunne dreje 360 grader om deres akse, så de altid udnytter vinden optimalt. Topfarten bliver 10 knob eller ca. 19 km/t.

Skibet bliver udstyret med en backupmotor, som muligvis bliver batteridrevet. Den skal kun bruges, når skibet manøvrerer i smalle farvande og ind og ud af havne.