Oceanbird vil være 12 dage om at krydse Atlanten. Det er længere tid end dieseldrevne skibe, men til gengæld spares klimaet for 90 procent af de drivhusgasser, et tilsvarende dieselskib udleder.
Det vinddrevne skib bliver 32.000 tons tungt, 200 meter langt og 40 meter bredt, og de specielle sejl konstrueres som teleskopstænger, der kan skydes op og ned.
Sejlene sænkes under broer
I fuld højde når sejlene 80 meter op over skibets dæk og 100 meter op over havoverfladen. Når sejlene sænkes til den laveste position, er skibets samlede højde kun 45 meter. Den lave position er skibets måde at mindske vindtrykket på i hårdt vejr, og den gør det samtidig muligt at sejle under broer.
Bag skibsprojektet står firmaet Wallenius Marine, konsulentfirmaet SSPA og KTH Royal Institute of Technology i Stockholm.
Ifølge Wallenius Marine er den største udfordring at få skibets skrog og sejl til at fungere som en aerodynamisk helhed, der giver mest mulig fart.
VIDEO: Se skibets sejl i funktion
Sejlene skal bygges af stål og kompositmaterialer, og de skal kunne dreje 360 grader om deres akse, så de altid udnytter vinden optimalt. Topfarten bliver 10 knob eller ca. 19 km/t.
Skibet bliver udstyret med en backupmotor, som muligvis bliver batteridrevet. Den skal kun bruges, når skibet manøvrerer i smalle farvande og ind og ud af havne.