Drømmen om et tog, der kommer hurtigere frem end fly, er nu tættere på at blive til virkelighed. Firmaet Hyperloop Transportation Technologies har bygget en passagerkabine i fuld skala.

Vognen er 32 meter lang og vejer fem tons og skal bevæge sig med 1250 km/t gennem rør med meget lavt tryk, hvor luftmodstanden næsten er nul.

Toget skal svæve over skinnerne ved hjælp af kraftige magneter, og det er også magneter, der skaber fremdrift ligesom i maglev-tog. De kører allerede i Japan og Kina, men har kun nået tophastigheder omkring 600 km/t.

Den 32 meter lange kabine kan rumme op til 40 passagerer. Efter planen skal kabinerne sendes afsted med under et minuts mellemrum.

© Marcelo del Pozo/Reuters/Ritzau Scanpix

Efter planen skal den nye kabine afprøves på en testbane, som er ved at blive bygget og står færdig inden for tre år. Den første egentlige drift bliver måske i det sydvestlige Kina på en endnu længere bane.

Når kabinen engang kommer i drift, vil den kunne rumme 28-40 passagerer, og HyperloopTT regner med, at deres transportsystem skal sende kabiner afsted med 40 sekunders mellemrum.

Det betyder, at systemet hver dag kan transportere 164.000 passagerer på en enkelt strækning.

Flere knokler for at vinde tog-kapløbet

HyperloopTT er ikke alene om sin vision. Firmaet Virgin Hyperloop One arbejder fx på et tilsvarende projekt.

Foreløbig er det lykkedes dem at nå en topfart på 386 km/t på en testbane i Nevada i USA.

Selvom de nye tog ikke kommer helt op på 1250 km/t, vil de alligevel kunne konkurrere med flytrafikken. Et almindeligt passagerfly flyver med ca. 900 km/t, og dertil kommer transporttiden til lufthavnen.