Gravemaskine, motor, brint

Tunge maskiner får ny grøn brintmotor

En ny miljøvenlig motor kan erstatte dieselmotoren i tunge entreprenørmaskiner.

En ny miljøvenlig motor kan erstatte dieselmotoren i tunge entreprenørmaskiner.

Shutterstock

Nye elbiler strømmer ud fra bilfabrikkerne, men batterier og elmotor kan ikke altid erstatte forbrændingsmotoren. Nu lancerer den tyske virksomhed Deutz en helt ny brintmotor, som skal gøre gravemaskiner og andet tungt materiel grønnere.

Brint bruges allerede som drivmiddel i et mindre antal personbiler. Her sendes brinten ind i en brændselscelle, som producerer strøm, der driver bilens elmotorer.

Men brændselsceller er dyre og teknisk komplicerede. Deutz’ brintmotor er en forbrændingsmotor ligesom benzin- og dieselmotorer og bygger dermed videre på en teknologi, der gennem mere end 100 år er testet, forfinet og optimeret.

I stedet for at brænde fossilt brændstof i cylindrene forbrænder motoren bare brint direkte, og udstødningen er fri for drivhusgas.

Motor, brint, Deutz

Brintmotoren Deutz TCG 7.8 H2 ligner meget en almindelig dieselmotor, men i stedet for olie er brændstoffet miljøvenlig brint.

© Deutz

Motoren har typebetegnelsen TCG 7.8 H2, og i første omgang skal den bruges til at drive stationært materiel som fx pumper, men en kommende model vil finde vej til selvkørende maskiner.

Gravemaskiner findes allerede med batterier og elmotorer. Her har elteknologien imidlertid nogle væsentlige ulemper.

Mens en gennemsnitlig personbil kører omkring 300 timer om året, er det helt normalt, at store gravemaskiner i grusgrave og miner arbejder i flerholdsskift og når op på en driftstid på 5000 timer på et år.

Gravemaskiner kan være i drift 5000 timer om året. En personbil kører omkring 300 timer pr. år.

Det svarer til 14 timer i døgnet hver dag året rundt, og det er umuligt at opnå så lang en driftstid med elmaskiner, der også skal have ladet batteriet op.

Desuden er batterier tunge. Den britiske maskinproducent JCB, som også er langt fremme i udviklingen af brintmotorer, har regnet ud, at en 20-tons gravemaskine, som kører på el, vil kræve en batteripakke på otte tons.

Denne ekstra vægt vil betyde, at alle lejer, bælter og led skal dimensioneres kraftigere, og det gør igen maskinen tungere – og dyrere.

Batterier og mekanisk opgradering vil gøre elgravemaskinen omtrent dobbelt så dyr som en tilsvarende gravemaskine med dieseldrift, og brændselsceller er også væsentlig fordyrende. En maskine med brintmotor er derimod hverken tungere eller væsentlig dyrere end dieselmodellen.

Brinten kan produceres af overskydende strøm fra fx vindmøller om natten. Deutz forventer, at de første tunge maskiner med den nye brintmotor kommer på markedet i 2024.