Big Bang har fødselsdag: Tillykke med de 70 år!

Det synlige univers blev født i et øredøvende brag for knap 14 mia. år siden. Sådan lyder den mest anerkendte teori om skabelsen af alt det, vi kender. Men der skulle gå små 14 mia. år før en forsmået astronom gav teorien det navn, vi kender den under i dag: Big Bang-teorien.

For ca. 13,8 milliarder år siden eksploderede et lille punkt – en såkaldt singularitet – og skabte Universet, som vi kender det i dag.

Sådan lyder den mest anerkendte videnskabelige teori om, hvordan vores Univers blev skabt, og den 28. marts 1949 fik den det navn, vi kender den under i dag: Big Bang-teorien.

Teorien blev første gang præsenteret af den belgiske præst og astronom Georges Lemaître i 1931. Han beskrev, hvordan Universet havde en begyndelse, og at begyndelsen opstod da et 'ur-atom' eksploderede.

Skeptikere mente, teorien var religiøs

Lemaîtres teori fik en blandet modtagelse i astronomiske kredse. Teorien kunne forklare astronomen Edwin Hubbles observationer om, at Universet konstant udvider sig.

Georges Lemaître

Den belgiske præst Georges Lemaître var ophavsmand til det, vi i dag kalder Big Bang-teorien. Selv kaldte han det 'Hypotesen om ur-atomet'.

Men teorien mødte også stor skepsis blandt astronomer der mente, at det var irrationelt og uvidenskabeligt at tro, at Universet havde en begyndelse.

Skeptikerne mente, at Lemaîtres teori havde bund i hans religiøse overbevisning, og var et forsøg på at vise, at en gud havde skabt Universet.

Ny teori gør Universet uendeligt

Den britiske astronom Fred Hoyle var blandt de fremmeste skeptikere af Lemaîtres teori.

Som et modsvar beskrev han den såkaldte Steady State-teori, som beskriver, at Universet er uendeligt, at det ikke har en begyndelse og at der bliver skabt nyt stof løbende i takt med Universets udvidelse. En teori, der sidenhen er blevet modbevist.

Diskussionerne rasede mellem tilhængere af de forskellige teorier den næste årrække.

These theories were based on the hypothesis that all the matter in the universe was created in one big bang at a particular time in the remote past.
– Fred Hoyle. Britisk astronom og Big Bang-fornægter, der gav teorien sit navn.

Big Bang bliver født

I 1949 fik Fred Hoyle et radioprogram på den britiske radiokanal BBC.

Den 28. marts gik han i æteren for at tale om de forskellige teorier om Universets fødsel – og primært for at forsvare sin egen Steady State-teori.

Under udsendelsen fik han sagt, at:
”Disse teorier var baseret på hypotesen om, at alt stof i Universet blev skabt i et stort brag på et bestemt tidspunkt i den fjerne fortid.”

Ordene henviste til teorien om, at Universet blev skabt i en eksplosion på et givent tidspunkt. Det var første gang, Lemaîtres teori blev benævnt som the Big Bang.

Fred Hoyle