Kan big bang være sket flere gange?

I sin klassiske udgave begynder universet med et big bang. Men er begivenheden, hvor tid og rum blev skabt, enestående?

Kosmologer, der arbejder med universets struktur og udvikling gennem tiden, bryder sig ikke om enestående begivenheder uden forklaring. Det er ikke den måde, naturen arbejder på.

Normalt sætter naturlove rammer for begivenheder, som finder sted mange steder – fx dannelsen af stjerner og planeter, der opstår i et stort antal overalt, hvor mulighederne er til stede.

Det er nærliggende at overføre den samme tanke til kosmologien: Big bang er ikke en enkeltstående begivenhed, men i virkeligheden blot en del af et uendeligt stort antal big bangs, der skaber hvert sit univers.

Fysikere: Universet er kun ét af mange

Almindeligvis ville sådanne teorier blive afvist som ren spekulation, fordi forskerne ikke har nogen mulighed for at eftervise eksistensen af andre universer end vores eget.

Men i de senere år er kosmologerne begyndt bl.a. at udvikle teorien om et “multivers”, altså en samling af universer.

Det begyndte i 1973, da fysikeren Brandon Carter indførte det såkaldte antropiske princip i kosmologien, hvilket dybest set er en undren over, at naturlovene er så fint tilpassede, at liv kan opstå og udvikle sig.

Den russiskamerikanske professor i teoretisk fysik Andrej Linde har fremsat teorien om, at universer hele tiden skaber nye universer.