Shutterstock

Det spæde univers var fyldt med stjerner, der var 100.000 gange større end Solen

I dag er universets største stjerner op til 100 gange større end Solen. Men da universet lige var opstået, var stjernerne meget større og levede kortere, viser undersøgelse.

I dag er har de største stjerner i universet en masse på op til 100 gange vores sol.

Men lige efter Big Bang kunne stjernerne bliver meget større, viser en ny undersøgelse.

Den viser dog også, at de særlige omstændigheder, der gjorde stjernerne op til 100.000 gange større end Solen, aldrig opstår igen.

Sådan bliver en stjerne født

Lige efter Big Bang - for omkring 13 milliarder år siden - bestod universet stort set kun af brint og helium i gasform.

I løbet af de næste hundreder af millioner år begyndte gasserne at samle sig i kugler, hvor mere og mere stof blev presset sammen.

Det er disse molekylære skyer, der føder stjerner. Også i dag.

Når skyens gasser bliver for tætpressede, kollapser skyen, og grundstofferne begynder at smelte sammen.

Fusionen, som processen hedder, når atomer smelter sammen til et nyt atom, frigiver en enorm mængde energi, og det er så at sige det, der får stjernerne til at brænde.

Så længe der er stoffer, der kan fusionere, brænder stjernen. Når brændstofferne er opbrugt, dør stjernen og bliver - alt efter stjernens størrelse - en hvid dværg, et sort hul eller en af de andre former for udbrændte stjerner.

Illustration af stjernes oprindelse

Den nye undersøgelse viser, at i universets barndom bevægede afkølede klumper af stof sig rundt som koldfronter. Den første - og enorme - stjerne blev født, da en af koldfronterne ramte ind i en sky af gas, der bare ventede på noget, der ville få den til at kollapse, og grundstofferne kunne begynde at fusionere.