Universet

Er universet endeligt eller uendeligt?

Når kosmologerne taler om, at universet er uendeligt, hvordan kan de så vide det?

Faktisk er der ingen, der med sikkerhed ved, om universet er endeligt eller uendeligt. Gåden om universets størrelse har optaget kosmologerne lige siden kosmologiens barndom, men de har endnu ikke formået at komme med et sikkert svar. Det har ellers ikke skortet på gode argumenter. Men ud fra den betragtning, at universet ikke bare kan holde op et sted, mener de fleste rent intuitivt, at universet er uendeligt. For hvis universet var endeligt, hvad ville der så være på den anden side? Fortidens filosoffer og teologer diskuterede flittigt rummets størrelse, og man opererede med et endeligt univers som en acceptabel mulighed. Faktisk gjorde man sig allerede dengang ultramoderne overvejelser om rummets natur. Den italienske middelalderdigter Dante beskriver eksempelvis i sin “Guddommelige Komedie” et univers, der har samme struktur som den nuværende big bang-model. Men også de store naturvidenskabsmænd var uenige. Newton bekendte sig til et uendeligt univers, Kepler til et endeligt. Einstein var den første, der gav forestillingen om det endelige univers et solidt teoretisk fundament. Hans argumentation støttede sig til teorier om rummets krumning. Einsteins teori var, at den kraft, hvormed det forskellige stof i rummet tiltrækker hinanden, kunne få rummet til at krumme så meget, at den samlede struktur lukker i sig selv, ligesom overfladen på en kugle. Men den herskende teori i dag er, at universet er uendeligt og uden krumning.