Exoplaneter

Fremmede exoplanet

Det vrimler med exoplaneter

En exoplanet er en planet, der har sin bane omkring en anden stjerne end Solen. Den første exoplanet blev opdaget i 1995 og fik navnet 51 Pegasi b. Forskere har siden fundet hele 4687 exoplaneter, herunder Kepler-16b, der kredser om to stjerner og Kepler-22b og Kepler-186f, der begge findes inde i den såkaldte beboelige zone. Derudover har forskere fundet flere tusinde himmellegemer, som også kan være exoplaneter. Deres status er dog ikke endeligt afgjort endnu. Gå på opdagelse i vores artikler, og find ud af mere om vores jagt på exoplaneter og fremmet liv i rummet.

Exoplanets overflade

Er der liv på exoplaneter?

Exoplaneter hører hjemme i andre solsystemer, og den enorme afstand betyder, at forskere har svært ved at afgøre, om der er liv på dem. Hvis exoplaneterne er placeret i den beboelige zone, er der dog en god mulighed for det. Den beboelige zone - også kaldt guldlok-zonen - er et område omkring en stjerne, hvor der er de rette betingelser for liv, som vi kender det. Det indebærer fx, at temperaturen er lige tilpas til, at der kan eksistere flydende vand.
Men selv hvis en exoplanet er i den beboelige zone, er der ingen garanti for, at den kan understøtte liv. Venus befinder sig fx også i den beboelige zone fra Solen, men pga. store mængder CO2 i atmosfæren har den Solsystemets varmeste overflade - og er langt fra beboelig.

Der er også den mulighed, at liv kan opstå på andre måder end det, vi kender fra Jorden. Måske er vand og ilt ikke nødvendigt for alle væsener i Universet.

TESS leder efter exoplaneter

Teleskoper skal finde exoplaneter

Forskere mener, at der er flere milliarder exoplaneter i Universet - og med mere avancerede rumteleskoper kan vi i fremtiden få øje på mange af dem. Her er to teleskoper, som forskerne har høje forventninger til.

Rumteleskopet TESS

TESS, ”Transiting Exoplanet Survey Satellite”, blev sendt ud i rummet i 2018. Målet er, at TESS skal undersøge om 200.000 himmellegemer, der kredser om andre stjerner, kvalificerer sig til at være exoplaneter. Forskere håber på, at TESS vil finde mindst 300 jordlignende planeter.
TESS har allerede fundet dværgstjernen AU Mic og exoplaneten AU Mic b. Systemet er specielt, da AU Mic er mere end 150 gange yngre end vores sol, og AU Mic b kredser enormt tæt på den.

Rumteleskopet Webb

Webb-teleskopet skal efter planen sendes ud i rummet i 2021. Teleskopet er navngivet efter James E. Webb, som er tidligere direktør i NASA og bl.a. var med til at skabe Apollo-projektet. Webb-teleskopet kommer til at afløse Hubble-teleskopet, der igennem årtier har gjort os klogere på Universet og exoplaneter.
Webb teleskopet er så kraftigt, at det bl.a. kan analysere atmosfæren på exoplaneter. Forskere håber derfor på, at Webb kan afsløre liv i fremmede verdener.