Anmeldelse: Netflix-serie vækker aliens til live – men videnskaben halter

Astronomerne mener, at det kun er et spørgsmål om tid, før vi finder liv på andre planeter.” Sådan lyder det i traileren til Netflix nye serie Alien Worlds. De har ret. Og de har hijacket nogle af verdens ypperste eksperter til at fortælle, hvad der kan gemme sig derude i mørket. Serien indeholder også videnskabelige fejl, men det er småting i det store billede.

Netflix

Kan liv opstå og trives på planeter med kraftig tyngdekraft? Hvordan ville to sole påvirke evolutionen? Og hvordan vil intelligent liv overleve en døende stjerne?

De spørgsmål stiller Netflix i deres nye dokumentarserie “Alien Worlds”, der flytter den klassiske naturdokumentar ud i Universet og forestiller sig, hvordan livet kunne udvikle sig på fremmede planeter uden for vores solsystem.

🎬 SE traileren til Alien Worlds

Pionér guider os

Dokumentarserien begynder godt med Nobelpristageren Didier Queloz, der fandt den første exoplanet i 1995.

Forskerne har i dag fundet over 5000 exoplaneter, og Didier Queloz forklarer, hvordan forskerne løbende finder nye ved at studere lys og skygger.

Når en planet passerer forbi sin stjerne, dæmpes lyset fra stjernen en smule, og det kan observeres fra Jorden.

NASAs Kepler-rumteleskop er ikke længere i brug, men i 2009–2018 opdagede det flere exoplaneter ved hjælp af såkaldt mikrolinseteknologi. Når stjernelyset bevæger sig tæt på en anden planet på vej til teleskopets sensorer, dæmpes stjernelyset let.

© Oliver Larsen

Skaberne bag serien har opdelt fortællingen i fire afsnit, der hver behandler forholdene på forskellige exoplaneter.

Desværre er der ikke tale om rigtige exoplaneter, altså planeter vi har observeret fra Jorden i dag, men fantasifulde eksempler.

To teleskoper bringer exoplaneter tættere på

Ifølge forskerne er der milliarder og atter milliarder af planeter omkring stjernerne i universet. I dag har vi ”kun” fundet nogle tusinde. Men nye instrumenter forøger hele tiden antallet vi kender til – og vores viden om dem.

Serien viser skiftevis vildt flotte computergenererede billeder fra de fremmede planeter og eksempler på tilsvarende liv på Jorden. Til at binde det sammen forklarer forskere Jordens fysiske love, og hvordan livet tilpasser sig dem.

Animationer bliver kedelige eksempler fra Jorden

Det viser sig dog desværre hurtigt, at vi i serien kommer til at tilbringe det meste af tiden på Jorden og ikke på de spændende fremmede planeter. Faktisk er omkring 80 procent af tiden brugt på de jordiske eksempler, mens de animerede landskaber og sekvenser genbruges igen og igen.

Selvom de videnskabelige forklaringer på, hvordan dyrelivet trives de mest ekstreme steder på Jorden, er gode, informative og interessante, hænger de ikke altid godt sammen med de tænkte eksempler på de fremmede planeter.

Flotte planeter med fejl

Overordnet er de fire exoplaneter dog flotte og videnskabeligt troværdige. Netflix undgår de fleste af de fodfejl, som den slags serier ofte begår og viser mere realistiske eksempler, end vi er vant til.

Netflix-serien Alien Worlds introducerer et utal af mulige livsformer og økosystemer.