Astronomer finder kopi af Jorden og Solen

Det bedste sted at lede efter liv ligger 3000 lysår væk. Her har forskere fundet den perfekte kombination af planet og stjerne.

For første gang har astronomerne fundet en jordlignende planet, som kredser om en sollignende stjerne.

Det fremmede solsystem ligger over 3000 lysår væk fra os, og i 2014 blev to store planeter opdaget tæt ved stjernen. Nu har et forskerhold fra Max Planck-instituttet i Tyskland studeret de to planeters baner nærmere og fundet ud af, at de bliver påvirket af endnu to kloder, som ligger længere ude.

Den ene, som har fået navnet KOI-467.04, er en klippeplanet ligesom Jorden, men næsten dobbelt så stor. Den ligger i perfekt afstand til stjernen til, at der kan eksistere flydende vand på overfladen.

Stjerne og planet er det optimale makkerpar

Planeten KOI-467.04 ligger i den beboelige zone (grøn), hvor temperaturen er perfekt, så den kan rumme flydende vand.