Exoplanet, Gliese, atmosfære

Helvedesklode kan give os et glimt af en fremmed atmosfære

Den ekstreme exoplanet Gliese 486 b er en perfekt kandidat til at observere atmosfæren på en exoplanet.

RenderArea

26 lysår fra Jorden har forskere opdaget en ekstrem planet, som kan være et gennembrud i udforskningen af planeter uden for vores solsystem.

Gliese 486 b har en diameter, som er 1,3 gange så stor som Jordens. Exoplaneten er 2,8 gange så tung som vores klode, og så pisker den rundt om sin stjerne på kun 1,47 dage.

Overfladen af planeten er med en temperatur på 430 grader celsius varm selv i astronomisk sammenhæng – men ikke for varm til at have en atmosfære. Og det er afgørende, for netop den atmosfære regner forskere med snart at kunne observere direkte.

Rosettesten for exoplaneter

En af forskerne bag opdagelsen, Trifon Trifonov, kalder planeten for en “Rosettesten for exoplaneter”.

Rosettestenen gjorde det i 1800-tallet muligt for arkæologer at afkode egyptiske hieroglyffer, og forskerne håber, Gliese 486 b på samme måde kan være nøglen til at forstå, hvordan planeter i andre solsystemer holder på deres atmosfære.

Senere i år forventes Hubbleteleskopets afløser, James Webb Space Telescope, at blive opsendt. Det kan gøre det muligt at observere atmosfæren på planeter som Gliese 486 b direkte.

Slingren og skygge afslørede planeten

Forskerne opdagede planeten, fordi dens tyngdekraft får sin stjerne til at slingre en smule. For at bekræfte fundet benyttede de den såkaldte transitmetode, som udnytter, at Gliese 486 b skygger en smule for lyset fra sin stjerne, når den befinder sig mellem sin stjerne og os.