© NASA
Universet - Exoplaneter

Kunstig intelligens opdager ny planet

Hidtil har NASA kun kendt til 7 planeter i solsystemet Kepler-90. Men nu har en kunstig intelligens gennemgået gamle lyssignaler og fundet frem til en 8. planet.

NASA har netop offentliggjort fundet af en ny, 8. planet - omkring en stjerne med navnet Kepler-90 - 2.545 lysår fra Jorden.

En computer med kunstig intelligens har ransaget Kepler-teleskopets arkiv og fundet planeten Kepler-90i, som forskere hidtil har overset.

Med den 8. planet bliver Kepler-90 det første planetsystem, som når op på siden af vores.

Træning gav computer analytisk sans

Exoplaneter som Kepler-90i bliver fundet ved at observere lysglimt fra andre stjerner end vores sol.

Hver gang en planet flyver ind foran sin stjerne, bliver lyset fra stjernen svagere, hvilket teleskoper opfanger. Men fordi datamængden er stor og lysforskellene små, kan det være svært for forskerne at opdage alle exoplaneterne.

Forskere fik derfor idéen om at træne en computers kunstige intelligens til at analysere Kepler-teleskopets databank.

Først blev computeren sat til at gennemgå 15.000 allerede analyserede signaler fra teleskopet. På den måde lærte den at genkende mønstre fra exoplaneter foran deres stjerne.

Bagefter analyserede maskinen svagere signaler, hvor den fandt frem til den nye planet i planetsystemet Kepler-90.

Planeten ligger i kompakt solsystem

Samtlige otte planeter i Kepler-90 systemet ligger tættere på deres sol, end vores klode er på Solen.

Temperaturerne er derfor glohede, og forskerne forventer ikke, at det er omkring Kepler-90, at vi skal finde liv.

Men computerens opdagelse viser, at det måske er muligt at finde nye exoplaneter i allerede kendte beboelige solsystemer.