Mystisk solsystem bryder alle regler

Astronomer har opdaget et solsystem med gaskæmper, som ifølge teorierne om planetdannelse, ikke burde eksistere.

ESO/N. Bartmann/spaceengine.org

500 lysår væk fra os ligger et solsystem, som udfordrer astronomernes teorier om, hvordan planeter dannes omkring en ung stjerne.

Stjernen CI Tau er kun 2 mio. år gammel, og alligevel har den allerede fire store gasplaneter i omløb.

Astronomer fra University of Cambridge i England har undersøgt solsystemet nærmere med ALMA-teleskopet i Chile. Teleskopet består af 66 antenner, som tilsammen kan indfange meget svag stråling fra kolde objekter i universet.

© Mikkel juul jensen & Amanda Smith/Institute of Astronomy

Tre planeter trodser teorierne

Gasplaneterne omkring stjernen CI Tau er overraskende på hver deres måde. Alene afstanden fra den inderste til den yderste er større end set i noget andet solsystem.

• For tæt

En planet, som er 10 gange tungere end Jupiter kredser blot 60 mio. km fra CI Tau. En gaskæmpe burde ikke kunne opstå så tæt på sin stjerne.

• For stor

Stjernen er to mio. år gammel, men alligevel har den planeter på størrelse med Saturn. De burde ikke kunne have nået at tiltrække så store mængder gas.

• For langt ude

Den yderste gaskæmpe ligger 60 mia. km fra stjernen. Ifølge teorierne kan en gasplanet på størrelse med Saturn slet ikke dannes i så stor afstand.

Varm planet overrasker

Især den inderste planet omkring CI Tau har overrasket astronomerne.

Det er en såkaldt varm jupiterplanet, som kredser tæt på stjernen og har et meget kort omløb. Varme jupiterplaneter er som regel flere hundrede mio. år gamle.

Hidtil har forklaringen på gaskæmpernes placering været, at de ikke er dannet omkring stjernen, men er fremmede planeter, som er blevet indfanget af stjernens tyngdekraft.

Men CI Taus meget unge alder gør denne forklaring usandsynlig.

Mysterierne står i kø

Et andet mysterium er de to yderste gasplaneter, der begge er på størrelse med Saturn, men ikke burde være nået så langt i deres udvikling. Desuden ligger den yderste planet langt fra stjernen, hvor så store planeter ikke burde kunne dannes.

Enten har planeterne påvirket hinanden med deres tyngdekræfter, så den varme jupiterplanet er blevet tvunget tæt ind mod stjernen og de to øvrige slynget udad, eller også må teorierne om dannelsen af gasplaneter skrives om.