Universet - Exoplaneter

Tre sole kredser om gådefuld exoplanet i et fjernt solsystem

Planeter i andre solsystemer end vores eget kan opføre sig mærkværdigt. Én af dem har tre sole og burde slet ikke kunne eksistere.

Omkring 1800 – så mange planeter i andre solsystemer har astrofysikerne nu kendskab til. Planeterne, også kendt som exoplaneter, opfører sig helt anderledes end de planeter, der findes i vores Solsystem.

Exoplanet har tre sole

Astronomerne har for eksempel fundet en kæmpestor gasplanet kaldet HD 188753 Ab, der kredser om en af stjernerne i et tre-stjerners solsystem.

Solnedgangen ville se sådan ud, hvis du stod på gasplanetens overflade:

HD 188753 Ab kredser tættere på sine sole end andre planeter

Exoplaneten vækker opsigt, blandt andet fordi den kredser meget tæt på en af de tre sole. Faktisk varer et år på HD 188753 Ab kun 3,3 døgn. Længere ude kredser de to andre stjerner, som roterer rundt om hinanden.

Se hvordan stjernesystemet er opbygget her.

Planeter er overraskende robuste

Opdagelsen af planeter ude i universet, som kredser meget tæt på deres stjerne, tyder på, at planeter er mere robuste, end fysikerne før har troet. Ifølge den klassiske teori om planetdannelse burde kæmpeplaneter som HD 188753 Ab slet ikke kunne eksistere så tæt på en stjerne.

For det første burde det ikke være muligt for planeten at blive dannet så tæt på dens stjerne, da der ifølge teorierne ikke burde være materiale nok netop her, til at noget så stort kunne dannes.

Desuden bør en gasplanet ikke kunne eksistere så tæt på en stjerne uden at brænde op.

Tag med på udforskning af universets gådefulde planeter

Faktisk ligner ingen af de fremmede solsystemer i universet vores Solsystem – ofte har de meget færre planeter, og mange af planeterne er kæmpestore, meget større end Solsystemets største planet, Jupiter.

Selvom der stadig er mange uopklarede spørgsmål forbundet med opdagelsen af exoplaneterne, har forskerne nu et bud på, hvordan de ”underlige” planeter er blevet dannet.

Bliv klogere på de gådefulde exoplaneters fødsel i vores artikel: