EXOPLANETER

Andre steder i galaksen findes kloder, som bryder alle astronomernes love for, hvordan en planet skal kredse omkring en stjerne.

© Nicolai Aarøe/Shutterstock
Universet - Exoplaneter

Rebelske planeter bryder astronomernes love

Baglæns, skævt og forskudt. Exoplaneter kredser om stjerner på mange opfindsomme måder, der alle bryder astronomiens love for, hvordan kloder skal opføre sig omkring en sol.

I Solsystemet hersker ro og orden. Planeterne kredser i pæne, cirkulære baner omkring Solen, ligger i samme plan og drejer i samme retning som vores stjerne.

Ifølge astronomernes teorier skulle andre planetsystemer være lige så velordnede, fordi de alle er født ud af en flad skive af støv og gas med en ung stjerne, der roterer samme vej.

Men andre steder i galaksen er opstået et astronomisk vilde vesten, hvor planeterne kredser om deres stjerne i kaotiske baner.

Fx har kloden HD 80606b i et aflangt kredsløb, hvor den største afstand til stjernen er flere gange længere end den mindste.

Længst væk er kloden samme afstand fra sin stjerne som Jorden er fra Solen – men i kredsløbets andet yderpunkt kommer planeten i én dag helt tæt på solen og bliver varmet over 800 grader op.

Nu har astronomerne udviklet ny teori, som kan forklare exoplaneternes brud på de astronomiske love.

Møde ændrer baner

I deres ungdom er de kaotiske planetsystemer muligvis lige så lovlydige som Solsystemet. Men så kommer to kæmpe gasplaneter så tæt på hinanden i deres baner, at de næsten ­brager sammen.

Deres gensidige tyngdepåvirkning slynger kloderne ud af kurs og ind i nye, mærkværdige kredsløb. Herfra kan gasgiganterne også kaste rundt med andre, mindre planeter i stjernesystemerne.

I andre lovløse planetsystemer kredser kloder skævt i forhold til solens ækvator eller den modsatte vej af stjernen.